REKLAMA
REKLAMA

Ekspert rynku FMCG: Dyskont nie jest i nie może być supermarketem

Autor: www.dlahandlu.pl 27 stycznia 2014 11:33

Ekspert rynku FMCG: Dyskont nie jest i nie może być supermarketem

Zgodnie z przyjętymi na rynku niemieckim definicjami, w Polsce nie ma obecnie żadnej sieci, która mogłaby używać miana klasycznego dyskontu w odniesieniu do swojego formatu. - Format hard dyskont nie znikną z ryku, on po prostu ewoluował w ślad za oczekiwaniami klientów i wymogami konkurencji. Nawet najbardziej ortodoksyjna sieć dyskontowa w Belgii ,,Colruyt'', przytaczana przez wszystkich ekspertów branży jako wzór hard dyskontu, dokonała w ostatniej dekadzie znaczącej zmiany image - mówi w rozmowie z portalem dlahandlu.pl Andrzej Wojciechowicz, ekspert rynku FMCG.

REKLAMA

- Rzeczywiście sklepy Biedronki i Lidla, poprzez bardzo intensywne kampanie reklamowe starają się zmienić swój wizerunek. Również wewnętrzny wystrój sklepów został podporządkowany budowaniu lepszego wrażenia wśród klientów. Lecz proszę pamiętać, że sklep dyskontowy, aby zachować swą rentowność, musi przestrzegać zasady operacji nisko kosztowej. Produktywność stoi na pierwszym miejscu listy kosztów, bo koszty osobowe placówki to zawsze najwyższy procentowo udział w strukturze kosztowej. Dlatego w dalszym ciągu w dyskontach znajdujemy na półkach czy też w chłodniach, produkty wystawione w ergonomicznie zaprojektowanych opakowaniach zbiorczych - wyjaśnia ekspert.

- Sklep dyskontowy to zazwyczaj jedynie 1000 do 1300 pozycji asortymentowych, bez stoisk serwisowych. I to z definicji odróżnia dyskonty od supermarketów, które posiadają zdecydowanie większy asortyment ze znaczącym udziałem produktów świeżych oferowanych na stoiskach serwisowych. Dlatego dyskont nie jest i nie może być supermarketem, to zupełnie inna technologia sprzedaży, a co za tym idzie również inny poziom inwestycji. Oczywiście można zamienić rodzaj operacji handlowej w danej lokalizacji z dyskontu na supermarket, jeżeli uznamy to za korzystniejsze biorąc pod uwagę charakter otoczenia konsumenckiego i rodzaj konkurencji. Musimy być też gotowi organizacyjnie do takiej zmiany - to inny proces sprzedażowy. Taka zmiana może następować ewolucyjnie poprzez stopniowe wprowadzanie dodatkowych technik sprzedaży, np. wypieku pieczywa lub wprowadzenia sprzedaży świeżego mięsa, co serwuje w oryginalny sposób wspomniana powyżej sieć dyskontowa ,,Colruyt''. I czy to jest jeszcze dyskont czy może już quasi-supermarket a może zdyskontowany supermarket ? Moim zdaniem, rozważania takie są raczej akademickie, klient nie zna i nie przywiązuje wagi do przymiotników określających charakter prowadzonej działalności handlowej. On po prostu wybiera sklep według własnego klucza, którego poznanie jest kluczem do sukcesu dla detalisty- podsumowuje nasz rozmówca.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 4252

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA