Ekspert: Sieci inwestują w promocje, to może być błędna strategia

www.portalspozywczy.pl 24 września 2014 10:00

Ekspert: Sieci inwestują w promocje, to może być błędna strategia

- Polscy konsumenci starają się kupować mądrzej. Szukając niskich cen i lepszych okazji są w stanie zmienić sklep, w którym kupują. Gdy patrzymy na wynik badań to 1/4 konsumentów jest skłonna zmienić sklep, w którym robią zakupy w zależności od promocji, która jest oferowana. Do tego 1/3 konsumentów mówi, że sklepu nie zmienia, ale w trakcie zakupów aktywnie poszukuje promocji - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Tomasz Krysiak, Senior Consultant Retailer Services Nielsen.

Na polskim rynku handlowym widzimy wzrost konkurencji i zaostrzenie walki o konsumenta. Mamy do czynienia ze znacznym wzrostem nakładów na reklamę i promocję, mocnym inwestowaniem w ceny. Wyzwaniem dla sieci handlowych w Polsce jest i będzie to, w jaki sposób wpisać się w sytuację związaną z walką promocyjną i jednocześnie nie wpaść w pułapkę promocji i niskich cen. W efekcie może to doprowadzić do znacznego obniżenia zyskowności prowadzonego biznesu. Jeśli rynek będzie nadal podążał w kierunku wojny cenowej i promocyjnej, to prawdopodobne jest to, że kolejni gracze postanowią opuścić nasz rynek i sprzedać biznes. Jeśli chodzi o sam proces konsolidacji, to większej liczby transakcji można się spodziewać na rynku supermarketów, ponieważ liczba podmiotów działających w tym formacie na rynku jest ciągle duża.

Sprzedaż promocyjna w Polsce rośnie?
Jeśli chodzi o udziały sprzedaży promocyjnej w 2013 r. w hiper- i supermarketach, to blisko 1/3 wartości koszyka zakupowego była sprzedawana podczas promocji. Jest to wyższy współczynnik niż dla krajów Europy Zachodniej, gdzie np. we Francji, czy Niemczech udział sprzedaży promocyjnej to ok. 20 proc. Jednocześnie gdy spojrzymy na sprzedaż promocyjną na rynkach naszego regionu, takich jak: Węgry, Czechy, czy Słowacja tam udział sprzedaży promocyjnej w koszyku sięga 47-48 proc. sprzedaży. Te dane pokazują, że prawie połowa wartości sprzedaży dóbr jest wynikiem zakupów w trakcie promocji.
Sieci handlowe powinny pamiętać, że jeśli przyzwyczają konsumentów do promocji, to spada ich skłonność do kupowania produktów w cenach regularnych. W Polsce mamy także takie kategorie, w których sprzedaż promocyjna generuje ponad połowę wartości całej sprzedaży. Świetnym przykładem jest kategoria detergentów w hipermarketach. W czasie promocji sprzedawana jest ponad połowa produktów w tej kategorii.

Czy tradycyjne promocje cenowe tracą swoją moc? Czy formuła klasycznego rabatu wyczerpuje się? 
Rynek i konsument się zmienia, a wraz z narastającą walką promocyjną sieci muszą wprowadzać nowe, bardziej atrakcyjne rozwiązania promocyjne. Z badań wynika, że ponad 3/4 konsumentów jako preferowany typ promocji na pierwszym miejscu wymienia promocję w postaci redukcji cen. Czy będziemy mieli klasyczny rabat, czy też multipack, czy drugi produkt za grosz, to nadal jest to promocja cenowa. Pozostałe narzędzia mogą służyć do przyciągnięcia klienta, zwiększenia liczby koszyków zakupowych w sklepach, czy do zróżnicowania oferty.
W supermarketach i hipermarketach sprzedaż promocyjna powoli, ale systematycznie rośnie.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11586

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane