PARTNER PORTALU partner portalu - www.frigologistics.pl

Ekspert: sklep internetowy powinien być liderem albo walczyć o niszę

Autor: Piotr Kasperczak, dlahandlu.pl 16 marca 2011 15:43

Ekspert: sklep internetowy powinien być liderem albo walczyć o niszę

O zakupach grupowych, sprzedaży w serwisach społecznościowych, potencjale rynku internetowego w Polsce oraz strategiach, które warto rozważyć, ruszając z nowym sklepem internetowym z Tomaszem Karwatką, dyrektorem operacyjnym w firmie Divante rozmawia Piotr Kasperczak.


W 2010 roku odsetek kupujących w internecie wzrósł do 74 proc. Czy to efekt większego zaufania do tego kanału sprzedaży?

- W Polsce dynamika handlu internetowego jest wyższa niż w wielu bardziej dojrzałych krajach. Nadal jednak w Niemczech czy krajach skandynawskich w sieci kupuje prawie trzy razy tyle większy odsetek obywateli. U nas dynamika e-handlu jest wyższa, bo jesteśmy nieco w tyle.

Nadal jednak największy kawałek e-commercowego tortu przypada na serwisy i portale aukcyjne. Czy ta tendencja Pańskim zdaniem będzie się utrzymywać?
- Ta tendencja niebawem się odwróci. Większość polskich sklepów internetowych nie ma marki, nie daje wartości dodanej i nie dba o lojalność. Wraz z wejściem do sieci uznanych marek oraz większym naciskiem na budowę wartości dla klienta - sklepy będą przyciągać coraz większą liczbę konsumentów.
Wraz z rozwojem wielokanałowego e-commerce będzie też zanikać granica pomiędzy on-line i off-line. Już teraz gdy klient chce kupić buty w sklepie Bata i nie znajduje w nim swojego rozmiaru, może zamówić na miejscu w sklepie jego dostawę wysyłkowo. Gdzie tutaj jest ecommerce? Gdzieś pomiędzy sprzedawcą a konsumentem... Najważniejsze, że podnosi się w ten sposób poziom satysfakcji klienta i wartość koszyka. Takich wielokanałowych rozwiązań nie zapewni platforma aukcyjna.

Coraz większą popularnością cieszą się zakupy grupowe. Czy każdy podmiot sprzedający w sieci może skorzystać z potencjału tego rodzaju sprzedaży?
- Skorzystać mogą wszyscy, ale myślę, że dopiero okaże się, na ile jest to dla nich wartościowy biznes. Wszystko zależy od konkretnych uwarunkowań. Nie jest jednak tajemnicą, że trudniej jest utrzymać konsumenta pozyskanego dzięki mocnej przecenie, niż z rekomendacji. Startujące biznesy na pewno docenią bardzo skuteczne źródło zamówień, jakim są zakupy grupowe.
W Polsce mają one tę potężną zaletę, że wprowadzają do sieci zakupy usług. Dla mnie siłą zakupów grupowych jest oczywiście cena, ale także to, że mogę sobie kupić na przykład „4 godziny jazdy rajdowym samochodem" przez sieć, z gwarancją bezpiecznej transakcji. Mamy tutaj zatem sprzężone dwie wartości - nowe usługi dostępne w internecie oraz nowy model wyceny usług. Być może obie te wartości będą ewaluować w odrębne serwisy.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11193

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane