Ekspert: Spadki sprzedaży w hipermarketach bardziej widoczne w koszyku chemicznym niż w spożywczym

www.portalspozywczy.pl 11 listopada 2014 18:25

Hipermarkety muszą na nowo zdefiniować swoją ofertę i miejsce na rynku. Obserwujemy nadal spadek udziałów hipermarketów, chociaż spadki w ostatnim czasie wyhamowały. Trwa konsolidacja formatu, placówek przybywa bardzo niewiele - jest to kilka otwarć rocznie. Oczywiście nie można porównywać otwarcia hipermarketu, z otwarciem dyskontu. Skala inwestycji jest zupełnie inna, a proces o wiele trudniejszy i bardziej skomplikowany - mówi w wywiadzie dla serwisu portalspozywczy.pl Tomasz Krysiak, Senior Consultant Retailer Services Nielsen.

Z informacji rynkowych wynika jednak, że poszczególni gracze planują otwarcia kolejnych hipermarketów. Widzimy, że hipermarkety starają się zdefiniować na nowo swoją rolę na rynku. Starają się przyciągnąć klienta, dostosować asortyment i usługi, inwestować w promocję i wizerunek, tak aby zachęcić klienta do częstszych wizyt w sklepach i do powrotu do tego formatu.

Jeżeli cały rynek rośnie nieznacznie, a inne formaty bardzo dynamicznie inwestując w nowe otwarcia placówek odbierają rynek wolniej rozwijającym się konceptom, np. hipermarketom. To nie jest dobudowywanie nowej sprzedaży jak to miało miejsce jeszcze kilka lat temu, ale odbieranie klientów już działającym placówkom.

To zresztą widać w badaniach. Rośnie przepływ klientów między kanałami, konsumenci deklarują, że miesięcznie odwiedzają nie 1, czy 2, ale ok. 4 marki sklepów w poszukiwaniu najlepszej oferty. W dodatku dyskonty, czy supermarkety otwierają się po sąsiedzku, blisko klienta, a do największych sklepów często trzeba po prostu dojechać. Konsument coraz bardziej ceni sobie czas i wygodę zakupów.

Spadki sprzedaży w hipermarketach bardziej widoczne są w koszyku chemicznym niż w koszyku spożywczym. Może to wynikać z tego, że napotykają na rosnącą konkurencję specjalistycznych sklepów kosmetyczno-chemicznych, które bardzo często są usytuowane w podobnych lokalizacjach, czyli w centrach handlowych, a dodatkowo bardzo dynamicznie rozwijają swoje sieci. Warto podkreślić, że udział sklepów specjalistycznych w koszyku chemicznym systematycznie rośnie.

Podobał się artykuł? Podziel się!

IX EUROPEJSKI KONGRES GOSPODARCZY

10-12 maja 2017 • Katowice • Międzynarodowe Centrum Kongresowe i Spodek


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11686

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane