REKLAMA
REKLAMA

Ekspert: W Polsce działa ok. 21 tys. placówek franczyzowych

www.portalspozywczy.pl 26 października 2012 19:56

Najliczniej do systemów franczyzowych przystępują właściciele sklepów spożywczych. W ubiegłym roku na licencji działało ponad 21 tys. takich placówek - pisze Robert Gwiazdowski, ekonomista i ekspert w dziedzinie gospodarki.

REKLAMA
W sektorze MSP pracuje blisko 2/3 ogółu wszystkich zatrudnionych w Polsce. Jak wynika z raportu PARP o stanie małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce za 2011 rok, prawie 75 proc. firm małych i średnich prowadzi działalność handlową.

- Każdy, kto pracuje w handlu, dobrze wie, że jest to niezwykle specyficzna gałąź gospodarki. Wzrost obrotów wcale nie musi zależeć od nakładu pracy. Duże znaczenie mają też m. in. wielkość obiektu handlowego, jego usytuowanie, kondycja całej branży, czy wyposażenie techniczne przedsiębiorstwa - ocenia Robert Gwiazdowski.

Małym graczom, niezrzeszonym w większej grupie coraz trudniej wynegocjować korzystne ceny i zwiększyć obroty. Podobnie jest na rynku hurtowym. - W połowie lat 90. w Polsce działało ok. 20 tys. hurtowni, sprzedających głównie produkty spożywcze i chemiczne, czyli tzw. FMCG. Dzisiaj liczba hurtowni wynosi około 4 tys. - mówi ekspert.

Jak twierdzi Robert Gwiazdowski, wypracowanie własnej ścieżki rozwoju wymaga doświadczenia, wiedzy, tzw. know-how i umiejętności adaptacji do istniejących warunków na lokalnym rynku.

W handlu pojawiła się nowa forma rozwoju, nie wymagająca dużych nakładów pracy i czasu, czyli franczyza. Przedsiębiorstwo posiadające cenne doświadczenia po prostu przekazuje je innym firmom. Ma w ten sposób nowy produkt służący rozwojowi wewnętrznemu i zewnętrznemu.

Franczyza wpływa również na rozwój samych franczyzobiorców. Jest bezpiecznym rozwiązaniem, ponieważ franczyzodawca dzieląc się swoim doświadczeniem i know-how, uczy współpracujące z nim firmy sprawdzonych sposobów zarządzania biznesem. Dzięki czemu może przyczynić się do obniżenia kosztów ich działalności i maksymalizacji zysku.

Przed podpisaniem umowy, franczyzodawca powinien przeprowadzić kompleksową analizę rynku i kondycji potencjalnego partnera. Franczyza ma sens tylko wtedy, gdy obie strony zyskają na współpracy. Dobry program franczyzowy powinien: zapewniać dostęp do silnej marki, która pomoże budować przewagę nad konkurencją, zapewnić współpracę z zespołem doradców franczyzodawcy, umożliwiać zakupy towarów w konkurencyjnych cenach, ułatwiać prowadzenie reklamy i promocji, zapewniać atrakcyjne bonusy kupieckie, zapewniać doradztwo i usługi w zakresie zarządzania i rachunkowości, zapewniać skuteczną logistykę działania oraz dopasować swój koncept do potrzeb franczyzobiorcy.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11855

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA