REKLAMA
REKLAMA

Ekspert: Ze względu na efekt skali Biedronka jest najlepiej przygotowana do walki cenowej

Autor: dlahandlu.pl 27 grudnia 2013 13:20

Ekspert: Ze względu na efekt skali Biedronka jest najlepiej przygotowana do walki cenowej

- Ze względu na niemal dwukrotnie wyższą rentowność Biedronki od średniej dla detalistów w Polsce, (...) widać, że miejsce do schodzenia z ceną i cały czas pozostawania rentownym jest dla Biedronki dużo większe, niż dla pozostałych sieci handlowych - mówi w rozmowie z serwisami portalspozywczy.pl i dlahandlu.pl Maria Mickiewicz, Vice President CEE Equity Research Banco Espirito Santo de Investimento S.A.

REKLAMA

W ciągu ostatnich kilku miesięcy duże sieci handlowe takie jak Tesco, Biedronka, czy Grupa Muszkieterów uruchomiły potężne kampanie promocyjne? Jak promocje Biedronki przełożą się na rynek? Czy jest to tylko obrona dominującej pozycji, przed atakującą konkurencją, czy może groźny kontratak w celu zwiększenia udziałów w rynku i pokazania realnej siły?
Przez lata obserwowaliśmy w Biedronce stabilną strategię, którą definiowało hasło "codziennie niskie ceny", nie było tam miejsca na działanie na zasadzie promocji cenowych, które z założenia - z punktu widzenia dyskontów - nie są narzędziem efektywnym. Strategią działania dyskontów jest bowiem utrzymywanie stabilnej różnicy cenowej do konkurencji na co dzień.

Wprowadzenie promocji cenowych (przez sieć Biedronka - red.) było zapewne w jakimś stopniu podyktowane sytuacją rynkową i zapowiedziami konkurencji, jak chociażby kampania reklamowa Grupy Muszkieterów informująca o wprowadzeniu koszyka 50 tanich produktów, konkurencyjnych cenowo w stosunku do cen dyskontów. Oczywiście obniżenie cen nawet tylko w wybranych grupach asortymentowych, czyli strategia promocyjna obrana przez Biedronkę, musi się odbić na marży. Jednak przy swojej skali działania (przychody ze sprzedaży ponad 28 mld zł - red.) i w związku z tym dużej sile zakupowej i wysokich marżach na tle konkurencji, należy przypuszczać, że Biedronka jest lepiej przygotowana do walki cenowej niż konkurenci.

Kiedy Tesco i Intermarche postanowiły zejść z cenami do poziomu dyskontów, Biedronka dzięki promocjom uciekła niżej. Czy konkurenci Biedronki będą w stanie obniżeyć ceny jeszcze mocniej? Czy też zbyt mocno odbiłoby się to na ich wynikach? Czy pułap, do którego dotarły, to już koniec?
Po pierwsze, spójrzmy na poziomy rentowności, które te spółki realizują. Ze względu na niemal dwukrotnie wyższą rentowność Biedronki od średniej dla detalistów w Polsce, patrząc na różne formaty, widać, że to miejsce do schodzenia z ceną i cały czas pozostawania rentownym jest dla Biedronki dużo większe, niż dla pozostałych sieci handlowych.

  • don't_like 2013-12-31 13:28:21

    przykre, że ludzie nadal wierzą w to, że w dyskontach jest tanio...

  • konsument z Wlkp. 2013-12-29 12:16:11

    Ja już widzę tę walkę cenową - przestałem robić zakupy w Biedronce, bo u konkurencji mam lepsze ceny i lepsze produkty pod nosem. W Kauflandzie, Intermarche czy nawet Polomarkecie mam lepszą obsługę i większy wybór (a nie dwa rodzaje jogurtu i koniec).

  • codziennie niskie ceny 2013-12-27 23:10:09

    Bardzo ciekawy artykuł, niezmiernie do gustu mi przypadł i bardzo interesującym być się okazał.

ZOBACZ WSZYSTKIE (6)

WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 13589

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA