PARTNER PORTALU partner portalu - www.frigologistics.pl

Emperia vs. Eurocash, czyli wyższa marża kontra szybszy cykl rotacji gotówki

Autor: dlahandlu.pl na podstawie DM BDM SA 27 czerwca 2017 10:35

Emperia vs. Eurocash, czyli wyższa marża kontra szybszy cykl rotacji gotówki fot. shutterstock

Emperia ma wyższą marżę brutto ze sprzedaży, co wynika z obecności kilku różnych segmentów działalności, a Eurocash ma znacznie szybszy cykl konwersji gotówki - czytamy w analizie DM BDM SA.

Analitycy DM BDM SA uważają, że podmiotem, do którego należy porównywać Emperię jest przede wszystkim grupa Eurocash, prowadząca sieci Delikatesy Centrum, Lewiatan oraz format cash&carry.

- Porównując obie spółki widać, że Emperia ma wyższą marżę brutto ze sprzedaży, co wynika z obecności kilku różnych segmentów działalności. Jednocześnie marża netto ze sprzedaży jest zbliżona w obu podmiotach. Warto zwrócić uwagę, że Eurocash ma znacznie szybszy cykl konwersji gotówki (efekt wyższego wskaźnika rotacji zapasów). W 2H’15 tempo ekspansji Stokrotki znacznie przyspieszyło (otwarto 84 placówki, DC otworzyły tylko 38 sklepów), co ma wymierne przełożenie na dynamiki generowanych obrotów – na poziomie skonsolidowanym Emperia znacznie przewyższa ostatnie odczyty głównego konkurenta. Należy jednak mieć na względzie, że sieć lubelskiej spółki jest znacznie mniejsza (liczy ok. 380 placówek) niż Delikatesy Centrum, które skupiają ponad 1,0 tys. sklepów. Dlatego też zarząd Emperii postanowił mocniej wejść w segment marketów oraz rozwinąć model franczyzowe - piszą analitycy.

Eksperci wskazują, że liderem rynku w kategorii supermarketów jest obecnie Intermarche, które generuje rocznie ok. 4,5 mld zł przychodów. Tuż za francuską siecią jest Tesco, które w ’15 wypracowało blisko 4,2 mld zł obrotów. Oba podmioty mają niemal 30% rynku. W gronie 10 największych sieci znajdują się grupy z polskim kapitałem: Dino, Polo Market oraz Stokrotka. Należy jednak zwrócić uwagę, że w porównaniu do Intermarche czy Tesco, wymienieni rodzimi detaliści realizują przychody o 50% niższe.

Zgodnie z danymi publikowanymi przez GUS w ostatnich latach zauważalna jest tendencja szybkiego wzrostu liczby sklepów o powierzchni 400-999 mkw. (blisko 2,5% ogółu, względem ’05 wzrost o 1,4 p.p.). Z drugiej strony kurczy się liczba stacji paliw, a stabilny pozostaje poziom małych sklepów (<99 mkw.). Dane GUS potwierdzają także odczyty Euromonitor International, zgodnie z którymi rosną obroty dyskontów oraz supermarketów, natomiast kurczy się sprzedaż realizowana przez niezależne sklepy. Na tym tle szczególnie pozytywnie prezentuje się Stokrotka, która w ostatnich kwartałach notowała znacznie wyższe dynamiki aniżeli segmenty super- i hipermarketów (odczyty także powyżej danych GUS).

Wykresy dotyczące wskaźników w sieciach do pobrania pod zdjęciem głównym.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11419

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane