REKLAMA
REKLAMA

Firma Inquiry na podstawie Indeksu Reveal przeanalizowała rynek centrów handlowych

Autor: Inquiry 12 lipca 2013 13:51

Jednym z najlepszych wskaźników kondycji w handlu jest indeks liczby klientów odwiedzających centrów handlowych, na przykład Indeks Reveal Polska, który obejmuje grupę kilkudziesięciu centrów handlowych w całym kraju. Powszechnie wiadomo, że ostatni rok był dla wielu centrów handlowych trudny. Firma Inquiry spróbowała bliżej przyjrzeć się danym.

REKLAMA

W czerwcu 2012 r. przypadał jeden dzień wolny od handlu (Boże Ciało, 7 czerwca 2012), jednak wielu Polaków tradycyjnie wykorzystuje cały długi weekend na krótki wyjazd poza miasto. Wartość indeksu Reveal Polska wyniosła w tym miesiącu niewiele ponad 95, co wskazuje na stosunkowo niską liczbę klientów odwiedzających centra handlowe. Czerwcowy wynik był w 2012 r. jednak nieco lepszy, niż w roku poprzednim (o 1,6 proc).

W okresie wakacyjnym (lipiec - sierpień 2012 r.) wartość indeksu Reveal Polska była bliska 100, co można uznać za zupełnie dobry wynik, jeśli uwzględnimy sezon urlopowy. Uśredniony wynik za oba miesiące wakacyjne był na podobnym poziomie, jak w 2011 r.

We wrześniu mieliśmy do czynienia z niewielkim spadkiem indeksu, do poziomu 98.4. Rok wcześniej wrześniowy spadek był jednak znacznie większy i w konsekwencji wynik z września 2012 oznaczał wzrost indeksu rok do roku o ponad 4 proc. Jednak już kolejny miesiąc przyniósł wzrost liczby klientów - w październiku wartość indeksu wyniosła ponad 102. Tym razem wynik był jednak słabszy od zanotowanego rok wcześniej, znowu o ponad 4 proc. Skumulowany wynik za wrzesień i październik 2012 byłby więc podobny, jak w 2011 r.

W listopadzie przypadają dwa dni świąteczne, w tym dzień Wszystkich Świętych. Przez kilka dni Polacy zajęci są zupełnie innymi sprawami, co natychmiast znajduje skutkuje zmniejszonym ruchem w centrach handlowych. Dzień Niepodległości 11 listopada ma mniejsze znaczenie, jednak również jest dniem wolnym od handlu. W wyniku takiego układu świąt wartość indeksu w listopadzie 2012 r. kształtowała się na poziomie poniżej 92. Rok wcześniej listopadowa wartość indeksu wyniosła nieco ponad 94, co oznacza, że w 2012 r. listopadowy spadek ruchu w centrach handlowych był dość poważny.

Zakupy bożonarodzeniowe zaczynają się na dobre dopiero w grudniu, dzięki czemu co roku wartość indeksu w tym miesiącu jest wyjątkowo wysoka. W 2012 r. wartość indeksu Reveal wyniosła w grudniu niemal 119. To na tle poprzednich lat stosunkowo dobry wynik, jednak niższy od zanotowanego w 2011 r. Jak widzimy, w drugiej połowie 2012 r. liczba klientów centrów handlowych odbiegała tylko nieznacznie w dół w porównaniu z rokiem 2011, lub była porównywalna. Spadek nastrojów konsumenckich dał się odczuć dopiero pod koniec roku. Naprawdę trudne czasu nastały w I kwartale 2013 r.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 13025

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA