PARTNERZY PORTALU Partner portalu: City Board
REKLAMA
REKLAMA

FR: Nabiał domeną polskich producentów, ale sprzedawany w zagranicznych marketach

Autor: Fundacja Republikańska 3 listopada 2016 10:00

Udział kanału dużych sieci sklepów (sklepy wielkoformatowe) i sklepów niezależnych
(sklepy małoformatowe) w sprzedaży danej kategorii jest pochodną zwyczajów zakupowych
konsumentów oraz polityki handlowej producentów. Wpływa to na poziomy cen oferowanych
produktów w sklepach wielkich sieci i w małych niezależnych. Różnica na niekorzyść tych
drugich jest różna zależnie od kategorii, wahając się od kilku procent do ponad jednej czwartej
ceny - wynika z raportu Fundacji Republikańskiej "Rynek produkcji spożywczej w Polsce. Czy polska żywność rzeczywiście jest polska?".

REKLAMA

Na uwagę zasługuje relatywnie niski udział sklepów niezależnych w dystrybucji produktów nabiałowych – Jogurty 30 proc., Nabiał, Mleko, Sery 31 proc. - i to pomimo tego, że produkty nabiałowe cechują się krótkim terminem przydatności, który powinien wspierać częste zakupy w małych ilościach, w czym specjalizują się małe sklepy. Nabiał, obok napojów alkoholowych, pieczywa, mięsa i wędlin oraz papierosów, jest jedną z najważniejszych kategorii produktowych w sklepach niezależnych.

Kategoria nabiałowa zdominowana jest przez polskich producentów, a jednak 69 proc. mleka i nabiału sprzedaje się głównie w dużych sieciach sklepów należących do kapitału zagranicznego, w tym przede wszystkim w postaci marek własnych w kanale dyskontów. Branża mleczarska jest jedną z najmniej rentownych branż spożywczych, a mimo to można zaobserwować kooperację największych producentów z dużymi sieciami detalicznymi, kosztem współpracy ze sklepami małoformatowymi. W efekcie postępuje szybka konsolidacja tej branży, a udział 5 największych producentów w rynku produkcji nabiału, mleka i serów (z uwzględnieniem marek własnych dużych sieci) sięga 75 proc.

Niezależnie od kategorii duża koncentracja produkcji, połączona z uzależnieniem dystrybucji od dużych sieci handlowych, w perspektywie długoterminowej może mieć negatywne skutki dla rentowności zarówno samych producentów, jak i dostarczających do nich gospodarstw rolnych.
Podsumowując, w przypadku oceniania skutków ewentualnych regulacji na rynek produkcji i dystrybucji żywności w Polsce, należy analizować relacje pomiędzy producentami spożywczymi a podmiotami rynku dystrybucji detalicznej biorąc pod uwagę następujące zależności:
 - Małe sklepy niezależne są mocno uzależnione od działań polityki handlowej globalnych producentów spożywczych, którzy dominują w większości kategorii; 
- Transgraniczne relacje pomiędzy globalnymi producentami spożywczymi a dużymi sieciami handlowymi. Analiza poziomów oferowanych cen może wskazywać na istotnie odmienne traktowanie kanału nowoczesnego względem sklepów niezależnych;
- Relacje małych polskich producentów z dużymi sieciami handlowymi, którzy nie posiadając rozpoznawalnych marek mogą być łatwo zastąpieni w ofercie dużego detalisty.

W kontekście omawianych poniżej inicjatyw legislacyjnych należy zauważyć, że wprowadzenie dodatkowego ryzyka kontroli w relacjach z małymi producentami może doprowadzić do wypchnięcia ich produktów z półek wielkich sieci detalicznych. Ryzyko utrzymywania relacji biznesowych z małymi podmiotami może okazać się wówczas zbyt wysokie względem potencjalnych korzyści i niskiego obrotu. W takiej sytuacji beneficjentami mogą okazać się globalni producenci spożywczy, którzy nie będą stanowili ryzyka dla wielkich sieci detalicznych w zakresie zakwalifikowania ich jako strony asymetrycznych relacji handlowych.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 14056

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 1145700

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA