PARTNERZY PORTALU Partner portalu: City Board
REKLAMA
REKLAMA

FRSiH 2016: Rynek handlowy oczekuje stabilności i dialogu - relacja z debaty "Nowe otwarcie w handlu"

Autor: dlahandlu.pl 24 października 2016 09:39

FRSiH 2016: Rynek handlowy oczekuje stabilności i dialogu - relacja z debaty "Nowe otwarcie w handlu" Na zdj. uczestnicy debaty, fot. Żelazna Studio


Zmianom legislacyjnym dotyczącym branży handlowej powinna przyświecać naczelna zasada „nie szkodzić”, a nowe regulacje powinny być poprzedzone dogłębnym dialogiem społecznym, który pozwoli przedsiębiorcom planować swoje działania w kilkuletnim horyzoncie czasowym w oparciu o stabilne przepisy prawa – takie głosy dominowały w debacie "Nowe otwarcie w handlu - wpływ regulacji na kształt branży" podczas IX Forum Rynku Spożywczego i Handlu.

REKLAMA

Zdaniem Renaty Juszkiewicz, prezes POHiD handel detaliczny nie potrzebuje państwowych regulacji, bo wolny rynek sam reguluje zasady konkurencji. Sklepy upadają, bo tak działa rynek. A drobnym przedsiębiorcom na pewno nie pomoże wprowadzenie podatku handlowego.

Zdaniem panelistki małe i średnie firmy mogą uzyskać przewagę konkurencyjną tworząc grupy zakupowe i sieci franczyzowe. - Mamy dobrze rozwinięty rynek hurtowy, hurt mógłby więc być integratorem. W ten sposób można wzmocnić swoją przewagę konkurencyjną. Dobrym przykładem działań tego typu jest utworzenie grupy zakupowej przez firmy Piotr i Paweł, Bać-Pol i Topaz. Nie szukajmy ratunku wśród rządzących. Rynek sam się kształtuje. Korzystne dla jego uczestników jest utrzymanie równowagi między formatami i równowagi produktowej - mówiła prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. Zdaniem Renaty Juszkiewicz, polski rynek nie jest prosty, ale nie dominują na nim zagraniczne koncerny. - Rynek jest podzielony mniej więcej po połowie między duże sieci a handel tradycyjny. W Niemczech, Francji, Czechach czy na Węgrzech udział handlu wielkopowierzchniowego wynosi 80 proc., w Skandynawii - nawet 90 proc. Zagraniczne firmy handlowe zainwestowały w Polsce 50 mld euro. Nie demonizujmy zagranicznego kapitału - mówiła Renata Juszkiewicz.

Zdaniem Roberta Krzaka, wiceprezesa Forum Polskiego Handlu i członka rad nadzorczych Grupy Piotr i Paweł rządzący powinni się kierować nadrzędną zasadą: „nie szkodzić”. - Apeluję to rządu, aby przez podjęciem jakichkolwiek działań najpierw zastanowił się, co chce osiągnąć. Jeden z celów podatku: wyrównanie szans rynkowych między podmiotami to utopia – przecież każdy ma inną siłę zakupową. Apeluję, aby rząd zrezygnował z podatku handlowego, bo on powoduje tylko zamieszanie na rynku. Robert Krzak w pesymistycznym tonie wypowiadał się o możliwości wpłynięcia na kształt polskiego rynku handlowego za pomocą regulacji prawnych. - Polski rynek handlowy został „zaorany”. To się nie odstanie. Społeczeństwo oczekiwało w pewnym momencie pełnych sklepowy wypełniony towarami. Sklepy typu Społem niestety nie były w stanie tego zrobić. Polska w latach '80 i '90 to było eldorado dla zachodnich sieci. Mamy w Polsce 40 mln konsumentów i zagraniczne sieci w naszym kraju upatrywały największego biznesu w tym czasie. To także nasza wina i kontynuujemy ten trend, bo w żadnej sprawie nie jesteśmy w stanie się dogadać. My w handlu walczymy sami ze sobą, zamiast z zagraniczną konkurencją. Przedsiębiorstwa zagraniczne przyszły do Polski i zbudowały wszystko od zera. Musimy się łączyć, aby móc walczyć. Udział handlu polskiego w handlu total będzie spadał. W ostatnim czasie przecież dwie polskie firmy upadły - mówił panelista. Jednocześnie zaznaczył, że w jego opinii ilość sklepów nie jest wartością samą w sobie. - Trzeba patrzeć jak te sklepy wyglądają, jak funkcjonują i jak zatrudniają. Jeżeli chcemy pomóc polskim przedsiębiorcom handlowym warto zastanowić się np. nad korzystnie oprocentowanym kredytem. Takie wsparcie kilka lat temu otrzymała na przykład Grupa Schwarz na rozwój sieci Lidl i Kaufland w Europie Środkowo-Wschodniej. To byłaby realna pomoc dla polskich sieci - zauważył Robert Krzak.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 15920

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA