PARTNERZY PORTALU Partner portalu: City Board
REKLAMA
REKLAMA

FRSiH: Handel odpowiada na trendy: patriotyzm zakupowy, zdrowa żywność, convenience – pełna relacja

Autor: dlahandlu.pl 23 października 2016 12:20

Trend prozdrowotny jest obecnie jednym z najsilniejszych trendów w Polsce. Wiąże się on m.in. z unikaniem mięsa, nabiału, konserwantów, glutenu, laktozy, cukru i soli. Polacy patrzą z zaciekawieniem na produkty wegańskie, superfoods oraz mikroalgi. Według przedstawicieli handlu trendy te dotyczą głównie osób zamożnych z terenów miejskich – wynika z debaty „Handel odpowiada na trendy: patriotyzm zakupowy, zdrowa żywność, convenience”, która odbyła się 18 października 2016 r. podczas IX Forum Rynku Spożywczego i Handlu.

REKLAMA

- Obecnie bardzo silnym trendem jest trend prozdrowotny. Z naszych badań wynika, że 6 na 10 konsumentów w Polsce unika produktów bogatych w tłuszcze, sól, cukier lub redukuje je w diecie. 12 proc. konsumentów w Polsce deklaruje, że unika glutenu. Udział produktów pozycjonowanych jako wolnych od glutenu oraz od laktozy cały czas rośnie. W ten segment starają się wchodzić również marki masowe – mówiła Honorata Jarocka, Food and Drink Analyst z firmy Mintel.

Maciej Ptaszyński, Dyrektor Generalny w Polskiej Izbie Handlu, tłumaczył, że trzeba mieć świadomość tego, że trendy związane z żywnością prozdrowotną, eko, wegańską i tzw. żywnością „bez czegoś” dotyczą pewnej grupy klientów, a mianowicie konsumentów zamożnych z dużych ośrodkach miejskich.

- Te sieci, które reprezentuje PIH działają w całej Polsce, również w mniejszych miejscowościach. Tam mniej jest tego typu produktów, ale też te trendy są wyraźne, z tego powodu, że jest ujednolicenie i globalizacja. Każdy ma obecnie dostęp do kampanii reklamowych i mediów społecznościowych, chociaż część produktów ekologicznych i np. nie zawierających laktozy jest w mniejszym stopniu reklamowana, nie jest to główny nurt - mówił.

Podkreślił, że nadal w Polsce jednym z najważniejszych kryteriów zakupowych wśród konsumentów jest cena. - Jeśli chodzi o decyzje konsumenckie, cena jest na samym szczycie, może nie na pierwszej pozycji, ale bardzo blisko. A produkty wegańskie i eko są droższe niż inny asortyment, więc jeśli mówimy o obszarach, które cechują się mniej zamożnym konsumentem, to te produkty nie będą miały tam aż takiego powodzenia - tłumaczył.

Dodał, że jeśli chodzi o żywność prozdrowotną, to ważna jest lokalizacja i współpraca z dobrymi producentami. - Grupa producentów żywności prozdrowotnej stanowi dość zamknięty zbiór, więc współpraca między sklepami a producentami powinna odbywać się przez operatora franczyzowego albo przez integratora, który jest równocześnie dystrybutorem i hurtownikiem - mówił Maciej Ptaszyński.

Niektórzy konsumenci utożsamiają też lokalne marki z żywnością prozdrowotną. Maciej Ptaszyński, tłumaczył, że z punktu widzenia Polskiej Izby Handlu dobrze, że część konsumentów w ten sposób na to patrzy, ponieważ każda decyzja konsumencka, która wpływa na to, że pewna grupa produktów od producentów lokalnych i krajowych zwiększa swój udział "na półce", jest jak najbardziej pożądana.

cała relacja z debaty


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 16466

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA