REKLAMA
REKLAMA

Galeria handlowa powinna przejść modernizację lub rozbudowę po około 7-10 latach

Autor: dlahandlu.pl 24 marca 2016 10:25

Polski segment centrów handlowych jest już rynkiem dojrzałym, jeśli potrzebuje jakiejś zmiany to zdecydowanie jakościowej, nie ilościowej. E-handel coraz mocniej obniża liczbę odwiedzających sieci handlowe i galerie, a klienci stali się bardziej wymagający - cenią sobie komfort zakupów. Wzrasta więc liczba modernizowanych obiektów handlowych. To silny trend na 2016 rok.

REKLAMA

W Polsce jest coraz mniej miejsca na nowe obiekty, a marki deklarują raczej rozwój w dotychczasowych lokalizacjach, niż otwieranie nowych sklepów. Według danych JLL, 2016 rok będzie spokojniejszy pod względem nowych otwarć, niż poprzedni. Jeśli plany zostaną zrealizowane w terminie, rynek może urosnąć o 358 tys. mkw.

Dużo wyraźniejszym trendem będą wszelkiego rodzaju rozbudowy, przebudowy i remonty, a wszystko dlatego, że polskie galerie się starzeją. Pierwsze powstały ponad 20 lat temu i już dawno przestały spełniać wymagania rozwijającego się rynku. Chcąc sprostać coraz bardziej świadomym klientom, inwestorzy muszą swoje obiekty zmieniać, uatrakcyjniać i modernizować. – Jednym z głównych powodów zmian jest podnoszenie komfortu zakupów i spędzania czasu. Te czynniki zaczynają być istotne także w rywalizacji pomiędzy centrami w poszczególnych miastach – przyznaje Maciej Kiepal, szef sprzedaży w polskim oddziale firmy Armstrong produkującej akustyczne sufity podwieszane montowane w sklepach i galeriach handlowych.

Odświeżenia potrzebują nie tylko centra pierwszej generacji, również te najbardziej topowe, ale już nie najmłodsze obiekty. Przed tymi ostatnimi klienci i sieci handlowe stawiają bardzo wysokie wymagania. Dlatego w ostatnich latach przebudowy przeszły m.in. warszawskie centra: Galeria Mokotów, Arkadia, Atrium Promenada, Blue City, a kilka lat wcześniej Klif. Z remontem niedawno ruszyło również Alfa Centrum w Białymstoku, a łódzka Manufaktura na inwestycje i remonty wyda w tym roku 5 mln zł. W sumie w minionym roku rozbudowie uległo aż 15 galerii handlowych.

Oprócz starzenia się obiektów, powodem zmian są również rosnące wymagania klientów
i dynamicznie rozwijający się rynek e-commerce. Sklepy internetowe są tak wygodną,
a bywa, że również tańszą alternatywą dla tradycyjnego handlu, że coraz trudniej jest nakłonić klientów na wizytę w galerii. Według prognoz w tym roku wartość e-handlu wzrośnie w Polsce o 15 proc. osiągając poziom ok. 38 mld zł. Nic więc dziwnego, że już od jakiegoś czasu deweloperzy i zarządcy myślą o swoich obiektach nie tylko w kontekście zakupów, ale również miejsc, gdzie można przyjemnie spędzić czas, zjeść obiad i spotkać się ze znajomymi. Nowe funkcje wymagają specjalnej oprawy, odpowiedniego klimatu wnętrz, który tworzą elementy wystroju jak sufity, oświetlenie czy elementy małej architektury. Standardem stały się strefy darmowego Wi-Fi, coraz częściej galeria wyposażona jest w beacony. Nowinki technologiczne jednak nie wystarczają. Dziś walka rozgrywa się o komfort odwiedzających. – O ile kilka lat temu w ramach renowacji wymieniano głównie instalacje techniczne, by przystosować obiekt do nowych wymogów bezpieczeństwa i sanitarnych, to dziś zmiany podążają w kierunku dbania o samopoczucie odwiedzających. Stąd główny nacisk na przyjazną akustykę i designerski wystrój – przyznaje Maciej Kiepal. – Klimat wnętrz musi sprawić, że będziemy chcieli tu spędzić dużo czasu. A nadmierny hałas raczej nie zachęca do pozostania w galerii czy sklepie na dłużej – dodaje.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12491

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA