PARTNERZY PORTALU Partner portalu: City Board
REKLAMA
REKLAMA

Gemius: Facebook i Google zmieniają e-commerce

Autor: Marek Molicki, menedżer regionalny w firmie Gemius 13 października 2016 12:05

Oficjalna zapowiedź Facebook Marketplace pojawiła się 3 października i od tego momentu w świecie e-commerce zrobiło się gorąco. Start Marketplace nie dziwi tym bardziej, że zaledwie przed kilkoma tygodniami, 17 października, Google uruchomiło Zakupy Google. Swoimi wnioskami na temat nowych narzędzi wspierających e-handel dzieli się Marek Molicki, menedżer regionalny w firmie Gemius.

REKLAMA

Google i Facebook to potęgi, które „zawłaszczają” kolejne fragmenty internetu. Przykładów można podać wiele, dziś padło na e-commerce. No nie do końca „padło”, bo zarówno porównywarka Google, jak i Marketplace Facebooka to przemyślane decyzje biznesowe, świetnie wpisujące się w DNA firm. Google kojarzy się głównie z wyszukiwarką, więc porównywarka cen jest bardzo sensownym uzupełnieniem oferty. W zasadzie to nie tyle uzupełnienie, ile zastąpienie jednej usługi (Google Product Search) drugą (Zakupy Google). Podobnie w przypadku Facebooka umożliwienie milionom użytkowników dokonywania zakupów (Facebook twierdzi, że miesięcznie 450 milionów ludzi korzysta z grup w celu kupna-sprzedaży) – a właściwie wygodnego sposobu łączenia sprzedawcy z kupującym – było naturalnym ruchem. W końcu Mark Zuckerberg chce połączyć jak najwięcej ludzi i idzie mu to całkiem nieźle.

O ile Zakupy Google uderzą przede wszystkim w porównywarki (czyli na naszym rynku bać się mogą Ceneo, Skąpiec i Nokaut), o tyle Facebook Marketplace może odebrać klientów nie tylko takim platformom jak Allegro czy OLX, ale też znacznie mniejszym sklepom, zwłaszcza działającym lokalnie.

W tym kontekście Naspers może tylko przyspieszyć działania mające na celu zbycie udziałów w Grupie Allegro. Konkurencja z wielkimi na rynku e-commerce (Amazon, AliExpress) to jedno, ale jeśli dołożymy do tego jeszcze konkurencję w postaci Google (Ceneo) i Facebooka (Allegro, OLX), robi się naprawdę gorąco.

Jednak Facebook Marketplace to nie tylko konkurencja dla wyżej wymienionych. To również potencjalny konkurent dla samego Google, a konkretnie dla Google AdWords, z którego korzysta mnóstwo małych firm, często jednoosobowych, czyli również grupa, do której adresowany jest Marketplace. Ta rywalizacja wydaje mi się najciekawsza, z jednej strony AdWords to dla Google bardzo ważne źródło przychodu, którego niewątpliwie gigant z Mountain View będzie bronił jak niepodległości. Z drugiej - Facebook nie może nie korzystać z sytuacji, która stworzyła się sama, ale której też najpierw stworzono odpowiednie warunki do dynamicznego rozwoju.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 14238

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 1120696

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA