REKLAMA
REKLAMA

Gfk: Gospodarstwa domowe ograniczają wydatki na produkty spożywcze

Autor: www.dlahandlu.pl 19 lutego 2013 12:54

Gfk: Gospodarstwa domowe ograniczają wydatki na produkty spożywcze

Analiza przebiegu zmian Wskaźnika Wyborów Konsumenckich GfK w ostatnich czterech kwartałach 2012 roku ilustruje istotne pogorszenie kondycji zakupowej polskich gospodarstw domowych.

REKLAMA

Wskaźnik powstaje na podstawie analizy wielkości i wartości zakupów dóbr szybkorotujących (FMCG) przez polskie gospodarstwa domowe.

- Porównując wartość zakupów kategorii FMCG w czwartym kwartale 2012 roku do wartości zakupów w analogicznym okresie 2011 roku, nadal obserwowana jest dodatnia dynamika i wzrost wartości zakupów (o 0,5 punktu proc.). W tym samym okresie obserwowana jest jednak ujemna dynamika w obrębie wolumenu zakupów i spadek tej składowej o 2,1 punktu proc. Obydwa powyższe parametry są składowymi Wskaźnika Wyborów Konsumenckich GfK. Na podstawie szacunków analityków instytutu GfK, porównując kierunek i wzajemne proporcje zmian wartości powyższych składowych wskaźnika, należy stwierdzić, iż w czwartym kwartale 2012 roku na rynku dóbr FMCG mieliśmy do czynienia z pogłębiającym się scenariuszem przebudowy portfela polskich gospodarstw domowych ( wolumen zakupów spada, ale ich wartość rośnie). Obserwowany proces spowodowany był z jednej strony jeszcze dodatnim, ale stale malejącym popytem na towary ze strony kupujących, z drugiej strony ich zwiększoną skłonnością do poszukiwania ofert jakościowo lepszych, kosztem ich ilości. Innymi słowy Polacy w ostatnim kwartale 2012 byli skłonni kupować mniej niż rok temu, a sięgać po produkty droższe - komentuje Gfk.

Równocześnie na uwagę zasługuje obserwowany na przestrzeni poprzednich kwartałów 2012 (Q1, Q2, Q3 2012), pogłębiający się spadkowy trend wskaźnika, który może okazać się zwiastunem załamania sprzedaży w pierwszej połowie obecnego roku. - Analizując zakupy Polaków w kategoriach FMCG, jeszcze w dwóch pierwszych kwartałach 2012 roku mieliśmy do czynienia ze scenariuszami konsumpcjonizmu, czyli z sytuacją, w której zarówno wolumen zakupów, jak i ich wartość rosną, przy czym wolumen rośnie wolniej, niż wartość. Jednak już wówczas można było obserwować malejącą dynamikę tego zjawiska. W kolejnym, 3 kwartale, mieliśmy już do czynienia z częściowym odwróceniem dynamiki i spadkami - nadal spadającą, ale jeszcze dodatnią dynamiką wartości zakupów, natomiast już z ujemną dynamiką w zakresie ilości (wolumenu) zakupów. Był to początek realizacji scenariusza przebudowy portfela zakupowego Polaków, którego kontynuacja obserwowana jest w wynikach czwartego kwartału 2012 - analizuje firma badawcza.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 13077

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA