GIODO: Pytanie o kod pocztowy może posłużyć do szczegółowego profilowania klientów

Autor: gazeta.pl/TOK FM 2 sierpnia 2013 20:00

GIODO: Pytanie o kod pocztowy może posłużyć do szczegółowego profilowania klientów

Coraz częściej przy płaceniu za zakupy możemy usłyszeć pytanie o kod pocztowy. Zadają je kasjerzy m.in. w drogeriach Natura i w Carrefourze. GIODO radzi, żeby nie ujawniać prawdziwych informacji, bo mogą posłużyć do bardzo szczegółowego profilowania klientów.

Określenie, skąd klienci przyjeżdżają na zakupy, miałoby pomóc w doborze optymalnej lokalizacji dla kolejnych sklepów. Okazuje się jednak, że informacje podawane przy kasie mogą być wykorzystywane jeszcze w innym celu. - Kiedy płacimy kartą, pojawiają się w bazie cztery ostatnie cyfry z jej numeru. W połączeniu z kodem pocztowym pozwala to z dużą trafnością wskazać konkretną osobę, bo rzadko zdarza się, żeby u dwóch mieszkających w pobliżu osób występowała ta sama kombinacja ostatnich cyfr na karcie płatniczej - wyjaśnił w Radiu TOK FM Wojciech Wiewiórowski, generalny inspektor danych osobowych.

Jeśli baza danych zostanie sprzedana firmie, która ma możliwość powiązania cyfr na karcie z konkretnymi nazwiskami to pozwala na stworzenie bardzo szczegółowego profilu konkretnego klienta. - Można na ich podstawie określić, co, gdzie i w jaki sposób dana osoba kupuje - twierdzi Wiewiórowski.

Wojciech Wiewiórowski podkreślił, że sklep, który sprzedałby taką bazę danych osobowych, nie naruszyłby prawa, bo tego rodzaju spis nie zawiera danych osobowych. Inaczej ocenia natomiast działanie instytucji finansowej, która powiązałaby zakupione informacje z konkretnymi osobami. - Nie wolno w taki sposób profilować klienta, jeśli nie został o tym poinformowany i nie wyraził zgody - zaznacza.

- Trzeba pamiętać, że dane osobowe nie mogą być zbierane tak po prostu. Klienci powinni być poinformowani, do czego sklep zamierza wykorzystać uzyskane od nich informacje. Oczywiście sklep nie może też uzależniać świadczenia usług od udzielenia odpowiedzi na tego typu pytania - wyjaśnia Wojciech Klicki z fundacji Panoptykon.

Generalny Inspektor Danych Osobowych sugeruje, żeby podawać kod pocztowy zbliżony do prawdziwego. - W ten sposób możemy pomóc sklepowi, ale nie ujawniać ważnych informacji na swój temat - podsumowuje. Zaznacza przy tym, że nie ma absolutnie żadnych dowodów, by sklepy rzeczywiście wykorzystywały dane w takim celu. - Traktujemy to jako pewną możliwość, na którą warto uważać - mówi.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10924

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane