REKLAMA
REKLAMA

Handel mierzy się ze słabym popytem, ale stawia na wzrost przychodów

Autor: dlahandlu.pl 19 marca 2015 07:53

Jak wynika z badania International Business Report prowadzonego przez Grant Thornton (w 35 krajach świata, w tym w Polsce), przedsiębiorcy z Polski z dużymi nadziejami patrzą na rozwój swoich firm. Odsetki przedsiebiorstw, które w 2015 r. spodziewają się wzrostu obrotów, eksportu i zyskowności, są obecnie najwyższe przynajmniej od 2008 r. - wynoszą odpowiednio 42%, 33% i 33% (wszystkie procenty w opracowaniu ujmowane są jako odsetek odpowiedzi pozytywnych pomniejszony o odsetek negatywnych).

REKLAMA
Jednak jeśli spojrzymy na sytuację w poszczególnych sektorach, widać, że sprawa nie jest już tak jednoznaczna. Nastroje przedsiębiorców
w przemyśle są znacznie lepsze niż te panujące w handlu. Różnice widać nie tylko w prognozowanym rozwoju firm, ale także w przyjmowanej przez nie strategii i doborze narzędzi, jakimi chcą osiągać swoje cele. Przemysłowcy widzą rok 2015 w znacznie bardziej różowych barwach niż przedsiębiorcy z sektora handlowego. W pierwszej grupie ponad połowa ankietowanych firm spodziewa się wzrostu rentowności (52% wskazań „netto") i inwestycji (53%), a w drugiej tylko co trzecia firma (odpowiednio 38% i 30%). Przedsiębiorstwa przemysłowe w większym
stopniu niż firmy handlowe koncentrują się na „śrubowaniu" rentowności poprzez zwiększanie wydajności (68% wskazań w przemyśle wobec 43% w handlu). Sektor handlowy natomiast stawia sobie za cel przede wszystkim wzrost przychodów, tzn. stara się zwiększać skuteczność swoich
działów handlowych (56% w handlu wobec 47% w przemyśle). Odmienna sytuacja rynkowa firm przemysłowych i handlowych sprawia, że różnią się także bariery, z jakimi obie grupy muszą się mierzyć. W handlu zdecydowanie najważniejsza jest bariera słabego popytu (39% wskazań w handlu, 31% w przemyśle). Choć jest ona istotna również w przemyśle, to dla handlu ma ona większe znacznie. Przemysł natomiast w większym
stopniu niż handel musi mierzyć się z problemem niedoboru rąk do pracy (26 proc. w przemyśle wobec 16 proc. w handlu) - komentuje Bartosz Uchman, dyrektor zespołu doradztw dla branży handel detaliczny i hurtowy w Grant Thorton.

WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12601

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA