Handel nowoczesny ma 80 proc. udziałów w rynku. Największe sieci wciąż będą rosły

Autor: dlahandlu.pl 31 sierpnia 2016 09:34

Rynek handlu spożywczego w 2015 roku wyniósł prawie 210 mld zł wzrastając o około 18 proc. od 2010 roku, przy średniorocznej stopie wzrostu równej 3,3 proc. Za wzrostem stoi relatywnie szybki rozwój największych sieci handlowych, wpisujących się w handel nowoczesny, przy jednoczesnym spadku znaczenia handlu tradycyjnego, którego udział zmniejszył się w tym samym okresie o ponad 30 proc., z poziomu prawie 60 mld zł w 2010 do nieco ponad 40 mld zł w 2015. Największe sieci handlowe wraz z pozostałymi podmiotami reprezentującymi handel nowoczesny, zwiększyły swój udział w rynku handlu spożywczego o prawie 42 proc. obejmując ponad 80 proc. rynku w 2015 roku - wynika z raportu "Handel spożywczy w Polsce w latach 2010-2020", przygotowanego przez Roland Berger.

Prognozowana wartość rynku handlu spożywczego jest szacowana na ponad 230 mld zł w 2020 roku, przy umiarkowanym średniorocznym wzroście wynoszącym 1,7 proc. w okresie prognozy. Spowolnienie tempa wzrostu w porównaniu do ostatnich 5 lat wynika ze spowalniającego wzrostu cen żywności oraz prognozowanego spadku spożycia indywidualnego w nadchodzących latach.Powolny wzrost cen żywności będzie wynikał z prognozowanych niskich cen surowców rolnych na rynkach światowych oraz spadku dynamiki spożycia indywidualnego, związanego ze sprzedażą produktów spożywczych.

Trend wzrostowy handlu nowoczesnego kosztem tradycyjnego przyczyni się do zwiększenia udziału w rynku handlu nowoczesnego do 84 proc. z obecnych 80 proc. W tym samym okresie handel tradycyjny zmniejszy się do 16 proc. z obecnych 20 proc.

Najszybszy wzrost od 2010 roku zanotowało dziesięć największych sieci handlowych zwiększając sprzedaż o około 60 proc. Niekwestionowanym liderem pod względem przychodów jest Biedronka z ponad 18 proc. udziałem w całym rynku spożywczym i przychodami równymi 38,5 mld zł w 2015 roku.Poza Biedronką, w czołówce uplasowały się kolejno Tesco, Lidl, Kaufland, Auchan, ABC, Lewiatan, Carrefour, Żabka i Intermarche.

Wraz z przychodami największych dziesięciu sieci, które rosły średniorocznie o około 11 proc., równie
szybko zwiększała się liczba punktów sprzedaży (o 10,7 proc. średniorocznie) oraz liczba pracowników (o 10,6 proc. średniorocznie). Relatywnie wolniej zwiększała się powierzchnia sprzedaży (o 8,5 proc. średniorocznie).

Dynamiczny skok liczby punktów sprzedaży oraz liczby pracowników, połączony z wolniejszym rozwojem powierzchni sprzedażowej wynikał z szybszego rozwoju segmentów convenience i dyskontów, które przy relatywnie niższej powierzchni sklepowej w porównaniu do supermarketów i hipermarketów charakteryzują się wyższą efektywnością sprzedaży.

W okresie ostatnich 6 lat rosła także efektywność sprzedaży największych dziesięciu sieci handlu
spożywczego. Sprzedaż na mkw. wzrosła z poziomu 17 tys. zł w 2010 roku do poziomu 18 tys. zł w
2015 roku notując wzrost o 6 proc. Z kolei sprzedaż na pracownika wzrosła z poziomu 552 tys. PLN w 2010 roku do poziomu 561 tys. zł w 2015 roku notując wzrost o 2 proc.

W ostatnich 6 latach marża EBITDA wahała się pomiędzy 2,3 proc. a 4,8 proc., osiągając poziom 3,7 proc. w 2015 roku. Duża dynamika zmian marżowości największych sprzedawców handlu detalicznego w latach 2010-2015 wynikała głównie z wahań rentowności w segmencie supermarketów i hipermarketów, które wykazywały, szczególnie w ostatnich 2 latach, ujemny lub bliski zera zysk EBITDA.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11075

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane