REKLAMA
REKLAMA

Hipermarkety znajdą wyjście z impasu?

Autor: www.dlahandlu.pl 22 lipca 2014 10:46

Hipermarkety znajdą wyjście z impasu?

Hipermarkety tracą udziały w rynku - każdy kolejny kwartał to spadek sprzedaży o 4-5 pkt proc. Fatalny dla tego formatu sklepów był już poprzedni rok, nienajlepszy jest początek obecnego. Polacy zwrócili się w stronę supermarketów oraz dyskontów, które na przestrzeni lat znacząco zmodyfikowały swoją ofertę. Zakupy w hipermarketach przestały być atrakcyjne, bo są czasochłonne, a często również niewiele tańsze.

REKLAMA
O ile dyskonty i część małych sklepów osiedlowych mogą uznać ubiegły rok za udany, o tyle hipermarkety zanotowały spadek sprzedaży wyrobów spożywczych o 5,7 proc. - wynika z danych firmy Nielsen. W rezultacie udział tego formatu w tym rynku spadł o 0,7 pkt. proc. do 11,9 proc.

Według danych GUS sprzedaż detaliczna w I kw. 2014 r. wzrosła w Polsce o 1,8 proc. w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego. Z danych firmy Nielsen wynika, że w ciągu trzech pierwszych miesięcy br. wartość sprzedaży w segmencie supermarketów wzrosła o 1,1 proc., zaś w formacie hipermarketów spadła aż o 4,9 proc.

Na wyniki hipermarketów miało wpływ kilka czynników. Po pierwsze stały trend odpływu klientów, którzy odchodzą od dużych tygodniowych zakupów, na rzecz mniejszych w bliżej zlokalizowanych punktach handlowych. Coraz większe znaczenie ma łatwy dostęp do sklepu, zarówno pod względem odległości, jak i godzin otwarcia - dlatego zyskują supermarkety i dyskonty. Na sprzedaż całego formatu musiał wpłynąć także słaby wynik sieci Real, której sprzedaży w tak krótkim okresie od przejęcia nie był w stanie ożywić nowy właściciel, czyli Grupa Auchan (zgodę UOKiK na przejęcie w Polsce niemieckich hipermarketów Real, Auchan otrzymał na początku br.).

Format cały czas szuka "nowego otwarcia", również na Zachodzie. Niedawno brytyjska prasa opisywała, jak ciężkie lanie sprawia hipermarketom i dużym supermarketom konkurencja w postaci Aldi czy Lidla. Udziały Tesco, Asda czy Sainsbury's w przyszłości mają maleć, dyskontów - rosnąć.

Na polskim rynku hipermarkety próbują poprawić swoją sytuację, m.in. poprzez sprzedaż internetową (Tesco, Auchan, E.Leclerc), atrakcyjną politykę cenową, zmianę asortymentu (ekonomiczna marka własna oraz produkty delikatesowe, ekologiczne, bio), słowem - poprzez dostosowanie się do klienta.

Z ofensywą rusza Carrefour, który otworzy nowe hipermarkety w Wołominie, Poznaniu oraz Pile, wszystkie w galeriach handlowych. Obecnie Carrefour posiada w Polsce 97 hipermarketów. Rozwój formatu to także sukcesywnie przeprowadzane remodelingu już istniejących obiektów czy system jednej kolejki.

W tym roku ma ruszyć ok. 12 nowych sklepów Tesco. Z uwagi na trudną sytuację, sieć dokonała zmian personalnych - Alan Stewart dołączy do zarządu Tesco jako nowy dyrektor finansowy, a Dave Lewis od października obejmie fotel po Philipie Clarke'u.

  • Gast 2014-07-26 17:12:38

    Jak duże zakupy, to tylko w hiper

    tam kupisz wszystko i w lepszych cenach, bo jest więcej promocji. Po co tracić czas na odwiedzanie kilku sklepów jak w jednym dużym HIPERMARKECIE można wszystko kupić i taniej.

  • cccccccccc 2014-07-25 21:56:10

    Nie sądzę aby klienci wrócili do hipermarketów. To było dobre 15 lat temu kiedy wszyscy się tym zachłystywali. Obecnie nikogo to już nie rusza. Chodzenie po ogromnej hali z końca w koniec odrzuca mnie skutecznie.

  • PlX 2014-07-23 18:56:42

    Dlaczego w tym kraju nikt nie myśli o Polakach, o tym co rodzime i faktycznie przynosi źródła dochodu? Dlaczego nie potrafimy zadbać o nas samych i nasze dzieci? Dobrze, że grają i tworzą jeszcze tacy jak Tadek Firma, tworzą się patriotyczne inicjatywy jak np. ta fb .com/stopDyskontom

ZOBACZ WSZYSTKIE (3)

WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 13889

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA