Informacje od tajemniczych klientów UOKiK-u mogą być dowodem w sądzie

21 kwietnia 2016 13:37

Nowe przepisy ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów wprowadziły do polskiego prawa instytucję tzw. tajemniczego klienta.

- Instytucja tajemniczego klienta pozwoli Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów na sprawdzenie sprzedaży danego produktu i usługi oraz tych wszystkich informacji, które są przedstawiane klientom na etapie przedkontraktowym, czyli przed zawarciem danej umowy. Urząd będzie mógł skorzystać z instytucji tajemniczego klienta tylko za zgodą sądu. Co więcej, sąd będzie musiał również zgodzić się na to, żebyśmy mogli utrwalić cały przebieg rozmowy z danym sprzedawcą czy też przedstawicielem konkretnego przedsiębiorcy - wyjaśnia Agnieszka Majchrzak z UOKiK.

Mając taką zgodę sądu, pracownik Urzędu wcieli się w rolę przeciętnego konsumenta.

- Taki tajemniczy klient daje się np. do danej placówki bankowej i będzie chciał podpytać np. o możliwość założenia lokaty. Żeby uzyskać jak najwięcej informacji, będzie zadawał pytania i będzie oczekiwał odpowiedzi. Po zakończeniu tego całego procesu, pracownik Urzędu pokaże kontrolowanemu swoją legitymację, upoważnienie, także zgodę sądu. Później ten materiał zostanie przez Urząd przeanalizowany, m.in. pod kątem tego, czy nie dochodzi do nieuczciwej sprzedaży, czyli czy konsumentowi, klientowi mogła być proponowana taka usługa, której on w ogóle nie potrzebuje – wyjaśnia ekspertka.

Tajemniczy klient to nowa jakość w kontrolowaniu instytucji finansowych, dodaje Paweł Majtkowski, analityk finansowy.

- Dotychczas te wszystkie kontrole wyglądały w ten sposób, że przeglądało się dokumenty, oferty, to, co klient otrzymywał. Ale istotna wydaje się tutaj praktyka działania, to, co dokładnie pracownik kontrolowanej instytucji mówi klientowi, tego, co mu dokładnie przekazuje, jakie przekazuje mu dokumenty, tego dotychczas nie kontrolowano. Ten tajemniczy klient to zupełnie coś nowego. Instytucje finansowe mocno się do tego przygotowują, do tych pierwszych tajemniczych klientów, którzy mogą ich odwiedzić w najbliższych miesiącach – mówi analityk.

Te nowe regulacje powinny sprawić, że klienci będę lepiej chronieni przed nieuczciwymi praktykami instytucji finansowych.

- Z każdym rokiem poziom ochrony naszych klientów na rynku finansowym rośnie. To dobrze, ten trend jest bardzo dobry. Jestem zwolennikiem tego, żeby ten tajemniczy klient był wykorzystywany jak najczęściej, żeby dokładnie sprawdzać i weryfikować to, jak klienci są traktowani w instytucjach finansowych, co im się oferuje – podkreśla Paweł Majtkowski.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10809

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane