Inwentaryzacja w sieci handlowej

Autor: pr 4 grudnia 2012 14:47

Przeprowadzenie inwentaryzacji towarów handlowych, czy środków trwałych we własnym zakresie daje możliwość korzystania tylko z własnego doświadczenia. Jest to metoda prób i błędów udoskonalana na żywym organizmie sklepu, czy sieci handlowej dzięki realizowaniu kolejnych inwentaryzacji.

Nawet wypracowanie pewnego trybu postępowania, metodologii i procedury nie gwarantuje jej właściwej realizacji w praktyce z powodu rotacji kadr, co jest zjawiskiem charakterystycznym dla pracowników branży handlu detalicznego. Pojawienie się w sklepie lub sieci sklepów nowych pracowników, czy oddelegowanie do inwentaryzacji pracowników, którzy tym się jeszcze nie zajmowali powoduje, że nawet własne, wewnętrzne procedury nie sprawdzą się, bo mogą być niewłaściwie zrozumiane i nie były stosowane w praktyce przez tych nowych pracowników.
Współpraca z firmą wyspecjalizowaną w przeprowadzaniu inwentaryzacji daje możliwość wykorzystania wieloletnich doświadczeń, które zostały pozyskane w sieciach handlowych różnej wielkości, o różnym profilu asortymentowym i standardach organizacyjnych. Z tego powodu nie jest możliwe wypracowanie jednej, uniwersalnej procedury, chociaż pewne elementy są stałe i niezmienne bez względu na specyfikę sieci.
Sieci handlowe, hurtownie, czy operatorzy magazynów, którzy do tej pory nie współpracowali z zewnętrzną, wyspecjalizowaną firmą, a mają zamiar podjąć taką współpracę powinny zwrócić uwagę na to, żeby proces inwentaryzacji uwzględniał następujące etapy:
Przygotowanie do inwentaryzacji powinno uwzględniać uzgodnienie procedury wymiany danych między firmą przeprowadzającą, a firmą zlecającą inwentaryzację.
Spis powinien rozpocząć się od skanowania magazynu przysklepowego. Godzina rozpoczęcia powinna być uzależniona od uzgodnień z kierownikiem sklepu. Inwentaryzacja rozpoczyna się po zakończeniu sprzedaży, ale dobrze by było gdyby proces oznaczania sklepu identyfikatorami stref rozpoczynał się na ok. 1-2 godz. przed zamknięciem sklepu.
Spis powinien być przeprowadzony na podstawie uzgodnionej ze zlecającą firmą szczegółowej procedury. Aplikacje firmy realizującej inwentaryzację powinny być dostosowane do wszystkich wymagań firmy zlecającej.
Inwentaryzacja powinna rozpocząć się od podzielenia całej powierzchni na obszary. Obszarem spisowym może być np. magazyn, część przemysłowa sklepu, stoisko alkoholowe, świeża żywność, itd. Do oznaczenia obszarów spisowych można używać oznaczeń literowych (np. M-Magazyn, A- alkohol , itd.). Dodatkowo każdy obszar może być podzielony na strefy (oznaczenia trzycyfrowe). Strefa to np. półka w magazynie, jedna paleta lub jeden moduł regału sklepowego. Każda strefa powinna być oznaczona „Identyfikatorem pola spisowego". 

  • Jarek 2012-12-05 15:29:00

    Magazyn można spokojnie zacząć liczyć w czasie pracy sklepu. Wywozi się towar, dzieli magazyn na strefy i podstrefy i wio. Po drugie: tylko dwukrotne skanowanie gwarantuje wiarygodny wynik. Zaczyna się od najgorszych działów, gdzie jest największy ale drobny asortyment. W hipermarketach to np. stoisko papiernicze. A tak poza tym sklep powinien być gotowy, czyli wszystkie poniewierające się barkody zebrane (bo przpominam, że inwentaryzujemy kody a nie towary wbrew pozorom:)), towary bez kodów oklejone kodami zastępczymi, towary wagowe poważone. A skaner powinien mieć opcję ręcznego wpisywania towarów bez kodów (ostateczność!)

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10380

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane