Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej krytykuje ustawę krajobrazową

Autor: wirtualnemedia.pl 23 marca 2015 11:52

Według Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej przyjęta przez Sejm ustawa krajobrazowa narusza kilkanaście artykułów konstytucji. Organizacja wyraziła protest przeciwko sposobie procedowania projektu ustawy oraz wyliczyła dziewięć jej głównych wad - czytamy w wirtualnemedia.pl

W piątek Sejm uchwalił tzw. ustawę krajobrazową, której projekt prezydent Bronisław Komorowski złożył w parlamencie latem 2013 roku. Za przyjęciem aktu prawnego zagłosowało 236 posłów, przeciw - 183, a siedmiu wstrzymało się od głosu. Jednocześnie przyjęto siedem poprawek zgłoszonych przez klub parlamentarny PO i odrzucono jedenaście postulowanych przez klub PiS.

W ustawie znalazły się definicje najważniejszych pojęć z dziedziny gospodarowania przestrzenią publiczną w kontekście reklamowym, takich jak reklama, szyld, krajobraz, krajobraz kulturowy i krajobraz priorytetowy. Na mocy ustawy władze samorządowe otrzymają szereg kompetencji w tym zakresie, m.in. możliwość wyznaczania norm prawnych co do rozmiarów budynków i materiałów do ich budowy na obszarach krajobrazu priorytetowego oraz obowiązek przeprowadzenia jednolitych audytów krajobrazowych w ciągu trzech lat od wejścia w życie ustawy. Ponadto akt prawny wprowadza szczegółowe regulacje dotyczące ekspozycji reklam w przestrzeni publicznej.

Branża reklamy outdoorowej oraz organizacje walczące o poprawę ładu w przestrzeni publicznej w ostatnim czasie skrytykowały zarówno zapisy ustawy, jak też sposób jej procedowania. Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej w stanowisku opublikowanym na początku marca stwierdziła, że projekt ustawy (po pracy w podkomisji obejmującej m.in. konsultacje społeczne, a przed ostatecznymi poprawkami wprowadzonymi w piątek) narusza szesnaście artykułów Konstytucji RP, w tym dwanaście zasad konstytucyjnych.

Organizacja wyliczyła dziewięć głównych mankamentów, które zawiera projekt:
1) nakłada kolejny, trzeci już podatek (obok podatku od umowy dzierżawy, podatku od budowli - dodatkową opłatę za reklamy) dla każdego kto wynajmuje, wynajmie lub wykorzysta swoją nieruchomość lub jej część na cele reklamowe, w tym spółdzielnie mieszkaniowe, wspólnoty mieszkaniowe, ich członków oraz przedsiębiorców, którzy promują swoją działalność przy pomocy reklamy zewnętrznej,
2) nie przewiduje żadnych odszkodowań za ograniczenie prawa własności,
3) uniemożliwi prowadzenie kampanii wyborczych w formie reklamy zewnętrznej,
4) zagraża represjami karnymi za bliżej niesprecyzowane czyny każdemu, kto np. udzieli rady lub informacji, pomoże w sytuowaniu reklamy, nie wyłączając plakatów wyborczych,
5) narusza ostateczne decyzje administracyjne i wyroki sądów administracyjnych
6) nie zapewnia żadnych nowych narzędzi egzekwowania ochrony krajobrazu przed „dziką" i nieprofesjonalną reklamą, zwłaszcza krytykowanymi powszechnie ogromnymi banerami
7) obciąży znaczną część społeczeństwa kolejnymi, biurokratycznymi procedurami (wprowadzając kolejne deklaracje podatkowe) i represjami za ich niedopełnienie,
8) prowadzi do wyeliminowania profesjonalnej, estetycznej reklamy,
9) nie realizuje Europejskiej Konwencji Krajobrazowej, a wręcz niweczy jej cele, dotyczące potrzeb działalności gospodarczej, tworzenia zatrudnienia, dobrobytu całości społeczeństwa, nie wdraża procedur podnoszenia świadomości społeczeństwa, szkolenia i edukacji, przeprowadzenia konsultacji społecznych z udziałem ogółu społeczeństwa, stron zainteresowanych.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10756

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane