REKLAMA
REKLAMA

Jak klienci ustalają kryterium rozsądnej ceny?

Autor: Mateusz Chołaściński dla dlahandlu.pl 21 maja 2015 11:25

Zapewne każdemu zdarzyło się podjąć kiedyś „złą” decyzję zakupową, czyli taką, której towarzyszy dyskomfort związany z poczuciem, że zapłaciliśmy zbyt wysoką cenę.

REKLAMA

Przykładem złej decyzja będzie decyzja zakupu 12 opakowań jogurtu, każde o pojemności 400 ml, na własny (jednoosobowy) użytek, podjęta ze względu na 50 proc. obniżkę, jednak bez uwzględnienia powodu obniżki (dwudniowy termin przydatności do spożycia). W tej sytuacji zupełnie zostałby zignorowany fakt, że spożycie takiej ilości jogurtu w krótkim czasie jest mało prawdopodobne. Inny przykład - i decyzja tylko pozornie zła, bo pozostawiająca poczucie, że płacimy za dużo - zakup małej butelki wody mineralnej za 8 zł w barze przy plaży. Możemy założyć, że gdzieś w pobliżu na pewno znajdziemy sklep, w którym taka sama butelka wody kosztuje nie więcej, niż 2 zł (co oznacza efektywnie 75% rabat). Jednak będąc spragnionym w upalny dzień nie mam ochoty na chodzenie po nagrzanych ulicach i wypatrywanie sklepu z tańszą wodą. Każda minuta to czas oddany z urlopu. Czy godzina, lub nawet pół godziny spędzone w ten sposób zamiast na plaży jest warte 6 zł? Biorąc pod uwagę alternatywy, cena 8zł wydaje się zupełnie rozsądna. Podsumowując jeżeli jesteś spragniony na plaży, to jest to cena, jaką płacisz za bycie sknerą.

Uczciwa transakcja to taka, w której obydwie strony wychodzą z poczuciem, że zyskały satysfakcjonującą wartość. Dla sprzedającego wartość sprzedawanego produktu lub usługi to nie tylko koszt produkcji powiększony o marżę na pokrycie pozostałych kosztów. Po stronie sprzedawcy leży przygotowanie oferty, poszukiwanie klientów, komunikowanie zalet produktu, konkurowanie, wprowadzanie innowacji w niepewnym otoczeniu. Wszystko to jest realną inwestycją poniesioną przez sprzedawcę w celu osiągnięcia możliwie największego zwrotu. Sprzedający będzie dążył do wygenerowania możliwie najwyższej marży sprzedając po najwyższej cenie, którą kupujący jest skłonny zapłacić. Sprzedający ma wachlarz narzędzi, który pomaga zwiększać marżę, od wprowadzenia produktów wyróżniających produkt lub usługę od konkurencji, po poszukiwanie nowych rynków, w których konkurenci jeszcze nie są obecni. Wartość osiągnięta przez sprzedającego jest mierzalna i równa osiągniętej cenie transakcyjnej.

Dla kupującego wartością są wszystkie korzyści, które otrzymuje w zamian za pieniądze. Bez znalezienia odpowiedniego punktu odniesienia jest to niemożliwe. Istnieją tu dwa kryteria porównań:


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11549

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA