REKLAMA
REKLAMA

JLL: Najemcy są coraz bardziej selektywni w kwestii standardu nowych obiektów handlowych

Autor: pr 9 grudnia 2015 16:33

Na początku grudnia 2015 r. podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wynosiła blisko 13 mln mkw., z czego najwięcej – 9,3 mln mkw. (71 proc.) przypadało na centra handlowe; 3,5 mln mkw. (27 proc.) na parki i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe; a 0,2 mln mkw. (2 proc.) na centra wyprzedażowe. Z wynikiem na poziomie 241 mkw. na 1tys. mieszkańców, pod względem średniego nasycenia powierzchnią w centrach handlowych, Polska pozostaje powyżej średniej europejskiej wynoszącej 202 mkw., ale poniżej średniej dla Europy Zachodniej - 262 mkw.

REKLAMA

- To był dobry rok na rynku powierzchni handlowych w Polsce. Do dzisiaj oddano do użytku obiekty handlowe o łącznej powierzchni 650 tys. mkw. - o 33 proc. więcej niż w 2014 roku. Obecnie w budowie jest 566 tys. mkw., z czego 94 proc. przypada na centra handlowe. Odnotowaliśmy wzrost sprzedaży detalicznej i dobre wyniki PKB. Poziom siły nabywczej i coraz większa świadomość znaczenia marek wśród Polaków wpływa na decyzje o debiutach i ekspansjach - komentuje Anna Wysocka, dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL.

W 2015 otworzyło się kilka ciekawych obiektów, a kilka bardzo dużych jest w budowie w głównych aglomeracjach, takich jak Warszawa, Poznań, Wrocław czy Trójmiasto. W Warszawie pozwolenie na budowę otrzymał jeden z flagowych projektów GTC – Galeria Północna (64 tys. mkw.) na Białołęce. Przy drugiej inwestycji GTC - Galerii Wilanów (61 tys. mkw.) trwają prace administracyjne, a rozpoczęcie budowy planowane jest na przyszły rok.

Jeżeli chodzi o formaty obiektów handlowych to nadal w głównych miastach dominują duże centra handlowe, a centra lokalne i typu convenience w mniejszych. Rzadziej deweloperzy decydują się na budowę parków handlowych. Outlety są bardzo popularne czego najlepszym przykładem jest Warszawa, gdzie istnieją trzy centra wyprzedażowe i każde z nich bardzo dobrze funkcjonuje. Powstają także nowe obiekty tego typu jak Metropolitan Outlet Bydgoszcz.

Według ekspertów JLL, sieci handlowe rozwijają się dynamicznie, ale najemcy są coraz bardziej selektywni jeśli chodzi o standard i lokalizację nowych obiektów handlowych, a co za tym idzie bardzo rozważnie rozpatrują wynajęcie kolejnych lokali.

Najgłośniejszym modowym debiutem na polskim rynku handlowym był Superdry. W tym roku do Polski weszły również takie marki modowe jak m.in. Kiabi z ofertą dla całej rodziny oraz sportowe Decimas i Courir. Rozwinęła się również oferta fitnessowa (Fitness24Seven). Otworzyły się pierwsze sklepy Ecco Leather Goods, Origins, Paul, Fuddruckers, Loake, Dairy Queen, Bi1 czy Benihana.

Odnotowano jednak spadek bezpośrednich debiutów zagranicznych marek w Polsce, ale ta - według JLL chwilowa - niższa aktywność nie wynika z braku atrakcyjności naszego rynku handlowego, lecz z powodu poszukiwań dobrych partnerów franczyzowych.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12365

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA