PARTNER PORTALU partner portalu - www.frigologistics.pl

JLLS: Nowe projekty handlowe zmieniają układ sił na mapach miast

Autor: pr, www.dlahandlu.pl 4 lipca 2013 13:14

Jak wynika z raportu Jones Lang LaSalle „Rynek handlowy w Polsce - II kw. 2013" przebudowy oraz rozwój nowych formatów i ulic handlowych to nadal kluczowe trendy na polskim rynku nieruchomości handlowych. Zdaniem ekspertów wiele nowo powstających projektów w istotny sposób wpłynie na zmianę układ sił na lokalnych rynkach handlowych.

Eksperci Jones Lang LaSalle podsumowali sytuację na polskim rynku nieruchomości handlowych na koniec II kw. 2013 r. oraz zaprezentowali trendy i prognozy rozwoju na nadchodzące miesiące.

Według danych firmy JLLS ok. 130 000 mkw. nowej podaży wzbogaciło rynek w pierwszej połowie 2013 r., z czego 74 500 mkw. (w czterech nowych i trzech rozbudowanych obiektach) przypadło na II kw. W efekcie podaż centrów handlowych w Polsce wzrosła do 8 130 000 mkw., a liczba centrów handlowych do 353. Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej (wszystkie formaty wliczając centra handlowe, parki handlowe czy centra wyprzedażowe) w Polsce wyniosła 11 300 000 mkw. powierzchni najmu.

Obiekty, które powstały w II kw. 2013 to: Galeria Solna (30 000 mkw.) w Inowrocławiu, Galeria Mallwowa (11 000 mkw.) w Skórzewie k. Poznania, Galeria Podkowa (8 000 mkw.) w Podkowie Leśnej k. Warszawy oraz Galeria Zabrze (6 500 mkw.) w Zabrzu. Pozostała podaż to wynik rozbudowy trzech obiektów, takich jak: Auchan (prawie 11 000 mkw.) w Łomiankach pod Warszawą, Hermes (blisko 5 000 mkw.) w Skarżysku-Kamiennej i Galeria Mazurska (3 000 mkw.) w Ostródzie.

Aktywność deweloperów pozostaje wysoka. Ponad 730 000 mkw. nowej powierzchni handlowej jest w budowie, z czego ponad 370 000 mkw. ma zostać oddane do użytku jeszcze w tym roku (łącznie 500 000 mkw. nowej powierzchni w całym 2013). Prognozy z początku roku były bardziej optymistyczne. Planowano ukończenie ponad 750 000 mkw. powierzchni w centrach handlowych, jednak niektórzy deweloperzy zrewidowali swoje plany opóźniając budowę lub przekładając datę otwarcia niektórych projektów.

Po wyraźnym zainteresowaniu w ubiegłym roku małymi miastami, obecnie uwaga deweloperów skupia się ponownie na głównych rynkach. Aż 64% tegorocznej podaży wejdzie na rynki w największych miastach, 29% pojawi się w tych poniżej 100 000 mieszkańców, reszta w miastach średniej wielkości. Przewaga największych metropolii w statystykach to efekt budowy dużych kompleksów, takich jak m.in. Poznań City Centre, Galeria Katowicka, Riviera w Gdyni (nowa nazwa rozbudowywanego obecnie centrum Wzgórze), Auchan Bronowice w Krakowie, a także w mniejszym stopniu Galeria Miejska Plac Unii w Warszawie. Większość z tych projektów może znacząco zmienić układ sił na mapach handlowych miast, w których powstaną. Pod względem wielkości projektów, w 2013 r. centra średnie i duże zdominują rynek stanowiąc 76% tegorocznej podaży.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11444

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane