REKLAMA
REKLAMA

Kategoria napojów z silniejszym wsparciem reklamowym niż w 2012 roku

Autor: portalspozywczy.pl 4 września 2013 20:52

Producenci napojów zwiększają wydatki reklamowe w tym roku w porównaniu do 2012. Wzrost o 6 proc. do 410 mln złotych, mimo spowolnienia gospodarczego, może oznaczać pierwsze symptomy odbicia na rynku reklamowym - wynika z najnowszej analizy przeprowadzonej przez ekspertów domu mediowego Equinox Polska.

REKLAMA

Największe zmiany widoczne są wśród producentów napojów niegazowanych i gazowanych - dynamika wydatków reklamowych wzrosła tu o 38 % i 32%. Producenci wody i napojów dla dzieci ograniczają jednak wydatki. 
Reklama w sektorze napojów przechodzi metamorfozę. Po sześciu miesiącach tego roku na pierwszej pozycji znajdują się napoje gazowane (117mln zł) z 29% udziałem. Napoje gazowane mogą również pochwalić się 32% dynamiką wydatków reklamowych rok do roku. Taka sytuacja wynika z faktu, że w tym roku pojawił się w tej kategorii nowy, silny gracz - Tymbark, który przeprowadził intensywną kampanię i zmotywował konkurencję do zwiększonych inwestycji w reklamę.
Na drugim miejscu- spadając z pozycji lidera - znalazła się woda mineralna z 22% udziałem. Woda mineralna po raz pierwszy w historii 3 lat nie przekroczyła w wydatkach 100 mln zł (88 mln zł) i odnotowała 24% spadek w porównaniu do ubiegłego roku.
Ostatnia lokata na podium należy do napojów niegazowanych, które odnotowały najwyższą dynamikę wzrostu wydatków (38%) do poziomu 71,5 mln zł, co z kategorią wody mineralnej zaznacza nowy prozdrowotny trend w diecie Polaków.
Warto wspomnieć również o napojach energetyzujących, które mimo zwiększenia inwestycji o ponad 10 mln zł (56,7 mln zł) pozostały na 4 lokacie.
Napoje gazowane - liderzy bez zmian
Na czele znajduje się Coca Cola z wydatkami zmniejszonymi o 1/3 w stosunku do ubiegłego roku. Miejsce vice-lidera zajmuje odwieczny rywal Pepsi z wydatkami ponad dwukrotnie mniejszymi od Coca Coli. Na trzeciej pozycji z budżetem ponad 8 mln zł pierwsza marka pochodzenia polskiego Hoop Cola firmy Kofola. Trzy kolejne marki Schweppes, Fanta i Tymbark z budżetami od 5 do 6 mln zł starają się konkurować z liderami segmentu na poziomie kilkakrotnie niższym. Na pozycji nr 7 znalazła się marka wylaunchowana w tym roku przez firmę Zbyszko 3 Cytryny z budżetem 5 mln zł.
W tej kategorii wartym odnotowania jest fakt, że po raz pierwszy pojawił się w niej Tymbark. Jego wejście w kategorię było dość agresywne, poparte mocną kampanią reklamową. 

Kategoria wody mineralnej jest silnie rozdrobniona - na rynku obecnych jest 57 marek. Wydatki lidera nie przekraczają 20 mln zł w tym roku. Liderem jest Cisowianka z kampanią z międzynarodową gwiazdą Monicą Belluci, ale z wydatkami niższymi niż w ubiegłym roku o 5 mln zł. Żywiec Zdrój i Kropla Beskidu zajmują drugie i trzecie miejsce w rankingu wydatków. Warto zauważyć, ze Żywiec Zdrój zredukował wydatki aż o 14 mln zł. Pierwsze 3 marki odpowiadają za 41% całościowych wydatków kategorii. Najdynamiczniej zwiększyła wydatki marka Staropolanki (prawie 8 mln zł), największą redukcją charakteryzuje się Dobrowianka - ponad trzykrotny spadek do 2.8 mln zł.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12556

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA