Kondej Marketing: Sieci handlowe dobrze sobie radzą na stagnacyjnym rynku

Autor: Kondej Marketing/www.dlahandlu.pl 17 października 2013 11:25

W 14 edycji Marketingowego Rankingu Sieci Detalicznych pozycję lidera wzmocniła Biedronka, którą od hipermarketów Tesco dzieli już 1,5 punktu. W tym roku sieci detaliczne nadspodziewanie dobrze radzą sobie na stagnacyjnym rynku, gdzie poziom rozproszonej konkurencji należy do najwyższych w Europie - czytamy w komentarzu do Rankingu Kondej Marketing.

Biedronka znajduje się nadal w fazie dynamicznego rozwoju. Problemem tej firmy jest utrata przewagi cenowej, która w ostatnich latach była wypisana na sztandarach tej sieci. Konsumenci uwierzyli w dobrą jakość biedronkowych produktów, ale coraz częściej dostrzegają, że nie są one już najtańsze.
Jednym z głównych konkurentów lidera w zakresie cen jest Tesco, które za punkt honoru przyjęło przekonanie Polaków, że właśnie te sklepy są najtańsze. Polscy konsumenci nie są wyłącznie fanami niskich cen, ale porównują koszt zakupu z jakością oferowanych produktów. Coraz bardziej zwracają uwagę na wygląd i estetykę sklepu, a nawet zauważają jakość pracy personelu.
Z relacją ceny do jakości bardzo sprawnie radzi sobie dyskontowy Lidl, który po raz drugi w trzyletniej historii rankingu znalazł się na podium. Większość klientów traktuje placówki Lidla jak szanujące się supermarkety.
Auchan nadal jest cenowym liderem, jednakże aktywność strategiczna tej firmy została w ostatnich miesiącach przyhamowana. Wynika to z planowanego „wchłonięcia" trzy razy większej sieci Real, co będzie przedsięwzięciem rynkowym o skali niespotykanej dotychczas na polskim rynku.
Kaufland działa w mniejszych miastach i stanowi propozycję akceptowaną przez znaczną część polskich konsumentów. Sklepy są dostosowane wielkością do potrzeb lokalnych rynków, ceny są konkurencyjne, a oferta produktowa stanowi umiejętnie dobraną mieszankę marek własnych i wyrobów brandowych.
Intermarche dokonało znacznego awansu z ósmego na szóstą pozycję Rankingu. Sklepy tej sieci mają dosyć atrakcyjne ceny, a przy tym zauważalne jest silne ukierunkowanie na produkty świeże. Po zawojowaniu małych miasteczek, firma zaczęła atakować większe aglomeracje, gdzie sklepy Muszkieterów lokowane są najczęściej w galeriach handlowych. 
Netto to sieć popularna na zachodzie i niemal zupełnie nieznana na wschodzie Polski. Otwarcie w październiku centrum dystrybucyjnego w Kopytowie oznacza początek silnej ekspansji duńskich dyskontów w centrum i na wschodzie. Silną stroną firmy jest ciekawie skonstruowany asortyment z udziałem zarówno dobrej jakości marek własnych i branżowych liderów w każdej kategorii. Nowe sklepy są bardziej atrakcyjne pod względem wizualnym, co ułatwi skuteczne podążanie śladami Biedronki i Lidla.
Carrefour chce być obecny w każdym formacie, ale szczególną aktywność firma wykazuje w zakresie rozwijania sieci franczyzowej Express. Hipermarkety czy supermarkety Carrefour nie mogą zatem prezentować wyraźnych rozwojowych tendencji, skoro strategicznym priorytetem są mniejsze sklepy franczyzowe.
Piotr i Paweł kieruje się koncepcją stabilnego rozwoju, a nowe placówki lokalizowane są zwykle bezpiecznie w centrach handlowych w dużych miastach. Firmie udał się przemyślany manewr - unika się określenia „delikatesy", a głośne promocje cenowe wąskiej grupy wybranych produktów stwarzają wrażenie supermarketu dostępnego dla klientów z przeciętnym portfelem.
Polomarket jest siecią z mocną pozycją rynkową, której rozwój w 2013 roku uległ jednak pewnemu przyhamowaniu. Na swoim tradycyjnym kujawskim terenie działania firma musi odpierać ataki dyskontów, a w tym czasie sama planuje ekspansję na południu Polski. Polomarket jest jednak firmą średniej wielkości, co sprawia, że będzie się rozwijał w tempie niższym od liderujących dyskontów.
Liderem w klasyfikacji najbardziej dynamicznych sieci została Stokrotka. Obecnie sieć wyraźnie odżyła po podjęciu strategicznej decyzji przez Emperię o samodzielnym zarządzaniu tymi supermarketami. Tworzony własny system zaopatrzenia, niezależny od Eurocashu, powinien coraz bardziej sprzyjać wzmacnianiu pozycji firmy pod względem asortymentowym i cenowym. 
Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11144

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane