REKLAMA
REKLAMA

Konfederacja Lewiatan komentuje zmiany w prawach konsumentów

Autor: Konfederacja Lewiatan 2 czerwca 2014 09:42

Ustawa o prawach konsumenta, przyjęta na piątkowym posiedzeniu Sejmu, w wielu kwestiach jest wyrazem kompromisu między konsumentami i przedsiębiorcami. Ale zawiera też szereg rozwiązań, niewymuszonych koniecznością implementacji unijnej dyrektywy, które negatywnie odbiją się na sytuacji niektórych polskich przedsiębiorców - uważa Konfederacja Lewiatan.

REKLAMA
Za słuszne należy uznać ostateczne odstąpienie od rozszerzenia aktualnie obowiązującej definicji konsumenta oraz wydłużenie okresu vacatio legis do 6 miesięcy. Dzięki utrzymaniu podstawowych definicji, zarówno przedsiębiorcy jak i konsumenci będą mogli interpretować przepisy nowej ustawy polegając na dotychczasowej wiedzy i doświadczeniu, a także - w przypadku sporów - czerpać z ukształtowanej już pod tym kątem linii orzeczniczej. Co więcej - zauważa Konfederacja Lewiatan - wydłużenie okresu vacatio legis pomoże przedsiębiorcom w lepszym przygotowaniu się i dostosowaniu swoich wewnętrznych procedur do zmian wynikających z nowych przepisów. Bardzo istotna, szczególnie dla firm działających w Internecie, jest rezygnacja z obowiązku podawania numeru telefonu do kontaktu z klientem i umożliwienie wykorzystania innych kanałów komunikacji, jak e-mail.

Nowa ustawa zawiera też szereg rozwiązań, niewymuszonych koniecznością implementacji dyrektywy, które zdaniem Konfederacji Lewiatan, negatywnie odbiją się na sytuacji niektórych polskich przedsiębiorców. Jednym z nich jest uzyskanie przez konsumentów prawa do odstąpienia od umowy od razu, w sytuacji ponownego ujawnienia się wady produktu w ciągu dwóch lat od zakupu towaru.

Zgodnie z aktualnym brzmieniem art. 8 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, w razie ujawnienia się wady towaru w ciągu dwóch lat od wydania go konsumentowi może on żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Dopiero w sytuacji jeśli naprawa lub wymiana byłaby niemożliwa dla przedsiębiorcy lub narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, kupujący uzyskuje prawo do domagania się stosownego obniżenia ceny albo odstąpienia od umowy. Widać więc, że uprawnienia konsumenta zostały w tym zakresie znacznie poszerzone. Obawiamy się, że polski ustawodawca, przyznając konsumentowi tak daleko idące uprawnienia, nie wziął pod uwagę skutków ekonomicznych takiego rozwiązania - a mogą one być bardzo negatywne. Będą one odczuwalne głównie dla polskiej branży produktów AGD, czy przemysłu samochodowego. Straty zanotują również serwisy zajmujące się ich naprawą. Wszystko to spowodowane będzie tym, że w przypadku zepsucia się jakiegoś sprzętu lub samochodu po raz drugi, konsument będzie mógł oddać te towary przedsiębiorcy, a przedsiębiorca będzie zobowiązany zwrócić konsumentowi zapłaconą przy zakupie cenę.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12967

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA