Konfederacja Lewiatan z poradnikiem ws. przepisów prawa telekomunikacyjnego

Autor: Konfederacja Lewiatan 10 września 2015 11:50

Obowiązujący od ponad pół roku, artykuł 172 Prawa telekomunikacyjnego (PT) jest źródłem wielu wątpliwości nie tylko wśród firm telekomunikacyjnych i marketingowych. Problem dotyczy wszystkich firm, które do kontaktów z potencjalnymi lub obecnymi klientami-konsumentami i innymi przedsiębiorcami - używają telefonu. Konfederacja Lewiatan przygotowała rekomendacje jak interpretować ten przepis.

W Rekomendacjach Konfederacja Lewiatan proponuje m.in.:

1. Ograniczenie zakresu przepisu do stosunków między przedsiębiorcami a konsumentami.
Należy podkreślić, ze celem art. 172 PT jest ochrona prywatności konsumentów, a nie podmiotów gospodarczych. Obejmując także przedsiębiorców przepis przeczy naturze prowadzenia działalności gospodarczej, której nieodłącznym elementem jest poszukiwanie i nawiązywanie kontaktu z kontrahentami. Rodzi też istotne wątpliwości dotyczące trybu uzyskania uprzedniej zgody, podmiotu uprawnionego do jej udzielenia i jej zakresu. Ze względu na sankcje administracyjne, jakie wiążą się z naruszeniem tego przepisu, artykuł 172 PT naraża firmy na duże i nieuzasadnione ryzyko prawne.
2. Wyjaśnienie wymogów dotyczących zgody na marketing bezpośredni oraz relacji z innymi przepisami.

2.1. Umożliwienie wyrażania zgody uprzedniej podczas tej samej rozmowy telefonicznej.

Biorąc pod uwagę, że kanał komunikacji telefonicznej jest powszechnie wykorzystywany i często preferowany przez konsumentów wykluczanie możliwości uzyskiwania zgody przez telefon jest nieuzasadnione. Działałoby ono na niekorzyść konsumentów, którzy tymczasowo lub na stałe nie mogą lub nie chcą korzystać z innych niż telefon środków porozumiewania na odległość. Krytycznie należało by się również odnieść do wymogu uzyskania zgody na marketing bezpośredni w rozmowie poprzedzającej tą, podczas której składana jest propozycja zawarcia umowy. Jeśli konsument zgadza się na złożenie propozycji zawarcia umowy konieczność „rozłączenia się" lub oczekiwania na przekierowanie połączenia przed faktycznym przedstawieniem oferty wydaje się nieuzasadniona. Schemat taki w sposób sztuczny wydłużałby czas załatwienia sprawy i generował by nieuzasadnione koszty związane z powielaniem połączeń.

2.2. Uproszczenie klauzul zgód konsumentów.

Obecnie, szereg przepisów wymaga uzyskiwania wielu zgód na podobne formy kontaktu. Przeciętny konsument nie zna definicji pojęć, używanych w ustawach (np. informacja handlowa, środki komunikacji elektronicznej, marketing bezpośredni, telekomunikacyjne urządzenia końcowe). Szczegółowe wyjaśnianie tych pojęć przy zwracaniu się o zgodę, np. podczas rozmowy telefonicznej jest przez znaczną część konsumentów uznawane za uciążliwe. Wydaje się, że w interesie wszystkich uczestników runku byłoby stosowanie klauzul zgody posługujących się prostszym językiem i w przypadkach gdy ich zakres pokrywa się, łączenie ich w sposób czytelny i zrozumiały dla konsumenta (podmiotu danych).

  • artmetic ekonsulting 2015-09-10 22:32:30

    Dostosowanie Twojej strony www do zapisów prawa telekomunikacyjnego, polityki i regulaminy:

    artmetic.pl

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11144

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane