PARTNERZY PORTALU Partner portalu: City Board
REKLAMA
REKLAMA

Konkurencja online z offline. Czy można ograniczać odsprzedaż produktów w Internecie?

Autor: Małgorzata Kozak, radca prawny, Affre i Wspólnicy 14 czerwca 2016 14:55

Istnieją kategorie produktów np. opony, których sprzedaż online wzrasta szybciej niż w dotychczasowych kanałach dystrybucji. Konkurencja Internetu powoduje, że organizatorzy sieci dystrybucji próbują tę ekspansję hamować stosując takie klauzule w umowach dystrybucyjnych, które mają na celu albo całkowite zablokowanie sprzedaży w sieci albo przynajmniej jej przystopowanie.

REKLAMA

Przyczyny takich działań są następujące:

· tzw. “jazda na gapę” a więc sytuacja, w której sklepy internetowe korzystają z wysiłków sklepów tradycyjnych, które ponoszą wyższe koszty prowadzenia działalności m.in. związane z utrzymywaniem fizycznych punktów sprzedaży

· problematyczne (w świecie online) inwestycje w budowanie świadomości klienta co do: właściwości zakupionego produktu, obsługi przed- i posprzedażowej czy wizerunku i renomy produktu.

Podstawowym kryterium konkurowania między kanałami staje się cena.

Przykład: perfumy, które są testowane w perfumeriach, ale zamawiane w Internecie. Sklepy internetowe, które nie muszą ponosić kosztów promocji korzystają z wysiłków marketingowych perfumerii, które ponoszą dodatkowo koszty lokalu, mediów, próbek, testerów, wykwalifikowanych sprzedawców etc.

Ta konkurencja między online i offline jest coraz częściej przedmiotem zainteresowania organów ochrony konkurencji, które bronią sprzedaży w Internecie. 

Pojęcie sprzedaży aktywnej i pasywnej

Prawo ochrony konkurencji od lat sześćdziesiątych XX wieku rozróżnia dwa rodzaje sprzedaży: aktywną i pasywną.

Sprzedaż aktywna, oznacza czynne podejmowanie przez sprzedawcę zindywidualizowanych działań, których celem jest dokonanie sprzedaży. W praktyce w Internecie następujące działania kierowane do konkretnych klientów można zakwalifikować jako sprzedaż aktywną:

• wysyłanie bezpośrednich listów i materiałów reklamowych;

• reklamy internetowe kierowane do poszczególnych klientów;

• opłacanie wyszukiwarki internetowej lub dostawcy reklam internetowych za wyświetlanie reklam specjalnie dla użytkowników na konkretnym terytorium;

• wiadomości e-mail.

Przykład: Czeski dystrybutor opłaca na portalach internetowych reklamy oparte o zainteresowania użytkowników, w języku polskim. W takim przypadku jest to działanie aktywne sprzedawcy skierowane do konkretnej grupy klientów. Natomiast, sprzedażą pasywną będą takie działania sprzedawcy, które sprowadzają się do obsłużenia klienta, który już do sprzedawcy trafił. 

Zgodnie z Wytycznymi Komisji Europejskiej, sprzedażą pasywną będą:

· posiadanie strony www;

· wybór języka na stronie internetowej;

· dotarcie klienta do sprzedawcy poprzez stronę internetową;


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 16533

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA