REKLAMA
REKLAMA

Konsument może zwrócić do e-sklepu zużyty towar, ale musi zapłacić odszkodowanie

Autor: dlahandlu.pl 25 sierpnia 2015 12:34

Sprzedawca internetowy nie może odmówić przyjęcia zwrotu nawet zużytej rzeczy. Konsument, który zwraca rzecz z widocznymi śladami użytkowania musi liczyć się z obowiązkiem zapłaty sprzedawcy stosownego odszkodowania.

REKLAMA

Zgodnie z art. 27 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta: (…) konsument, który zawarł umowę na odległość (właśnie np. w sklepie internetowym) lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i co do zasady bez ponoszenia kosztów.

Niektórzy konsumenci korzystają z przysługującego im prawa do odstąpienia od umowy po użyciu towarów w stopniu większym, niż jest to konieczne do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania towarów.

Dlatego też w art. 34 ust. 4 ustawy o prawach konsumenta ustawodawca obciążył konsumenta odpowiedzialnością za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy, chyba że sprzedawca nie poinformował konsumenta o prawie odstąpienia od umowy zgodnie z wymaganiami omawianej ustawy. Podkreślić należy, że konsument nie traci w takiej sytuacji prawa do odstąpienia od umowy, ale powinien odpowiadać za każde zmniejszenie wartości rzeczy sprzedanej.

W celu stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania towarów konsument powinien obchodzić się z towarami i sprawdzać je tylko w taki sam sposób, w jaki mógłby to zrobić w sklepie. (w tzw. sytuacji typowej – przyp. autora) Na przykład: konsument powinien jedynie przymierzać odzież, lecz nie powinien móc jej nosić. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów jako przykład przekroczenia możliwości zbadania rzeczy jak w okolicznościach typowych podaje piłę spalinową do drewna. Konsument po jej otrzymaniu może ją włączyć, ale nie może jej użyć. Jeżeli to zrobi, np. przetnie kawałek drewna i piła się ubrudzi, to w przypadku odstąpienia od umowy sprzedawca ma prawo obciążyć go kosztami czyszczenia. Podsumowując: konsument może włączyć rzecz, ale nie może jej używać.

- Z uwagi na krótki okres obowiązywania ustawy o prawach konsumenta nie istnieje jeszcze orzecznictwo sądowe, ani decyzje UOKiK, które pomogły określić sposób wyliczenia odszkodowania. Sprzedawcy jako profesjonaliści muszą więc samodzielnie i na własne ryzyko stworzyć zasady, które służyć im będą do w miarę możliwości obiektywnego ustalania, udokumentowania i dochodzenia odszkodowania na podstawie omawianej ustawy. W skrajnych przypadkach zalecane będzie nawet skorzystanie z pomocy rzeczoznawcy. Istnieje jednak niestety ryzyko, że zasady te nie będą zgodne z surowymi wytycznymi prawa ochrony konsumentów. O czym zapewne przekonamy się w najbliższym czasie – wyjaśnia Dawid Bugajski, radca prawny z serwisu Prokonsumencki.pl.

 


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12601

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA