Kopacz wzmocni UOKiK, by lepiej chronić konsumentów

Autor: PAP 13 kwietnia 2015 13:09

Premier Ewa Kopacz poinformowała, że zdecydowała o wzmocnieniu UOKiK, by szybciej i skuteczniej chronić konsumentów na rynku finansowym. Służyć temu będzie m.in. przekazanie UOKiK 5 mln zł z rezerwy budżetowej i nowela ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.

 "Podjęłam decyzję o wzmocnieniu finansowym i instytucjonalnym UOKiK, aby szybciej i skuteczniej chronić konsumentów na rynku finansowym" - podkreśliła premier, która uczestniczyła w jubileuszowej sesji z okazji 25-lecia UOKiK i funkcjonowania prawa konkurencji w Polsce.

Na najbliższe dni zapowiedziała podpisanie decyzji o przekazaniu Urzędowi 5 mln zł z rezerwy budżetowej na wzmocnienie ochrony klientów na rynku finansowym, a także skierowanie do konsultacji projektu noweli o ochronie konkurencji i konsumentów, który wzmacnia ochronę konsumentów usług finansowych. Premier wskazała ponadto, że rząd zajmie się projektem ustawy o działalności ubezpieczeniowej, który powstał w reakcji na problemy wywołane sprzedażą tzw. polisolokat. Przypomniała też, że trwają prace nad tzw. ustawą antylichwiarską regulującą pozabankowy rynek pożyczkowy.

W swoim wystąpieniu szefowa rządu oceniła, że UOKiK po 1989 roku odegrał kluczową rolę w tworzeniu społecznej gospodarki rynkowej, nastawionej przede wszystkim na dobrobyt konsumenta.

"Państwo musi aktywnie tworzyć przestrzeń dla rynku i przedsiębiorczości, poprzez demonopolizację i aktywną, opartą o twarde prawo, politykę ochrony uczciwej konkurencji" - zaznaczyła.

Według premier na przykładzie UOKiK, z perspektywy 25 lat, widać, jak ważne było na początku polskiej transformacji stworzenie sieci instytucji, bez których nowoczesna demokracja, oparta o wolny rynek oraz o poszanowanie praw obywatelskich i konsumenckich, nie mogłaby prawidłowo funkcjonować.

"W moim przekonaniu istnienie tego ładu od samego początku transformacji jest jednym z zasadniczych powodów, dla których polska gospodarka okazała się dynamiczna i coraz bardziej konkurencyjna na globalnym rynku. Dla twórców Urzędu od początku było jasne, że to konsumenci, czyli obywatele, mają być beneficjentami konkurencji pomiędzy przedsiębiorcami, i że ingerencje Urzędu powinny uwzględniać nie tylko abstrakcyjne korzyści gospodarcze, ale także - albo przede wszystkim - dobro konsumentów" - podkreśliła Kopacz.

Zwróciła też uwagę, że UOKiK przywiązuje dużą wagę do spraw konsumenckich, które traktuje na równi z działaniami stricte antymonopolowymi. "Tu należy wyrazić szacunek dla dalekowzroczności polskich autorów koncepcji - połączenia misji ochrony konkurencji i konsumentów w jednej instytucji, co dokonało się w 1996 roku" - podkreśliła.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11586

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane