Koszyk cen: Dyskonty zaczynają różnicować ceny w zależności od lokalnej konkurencji

Autor: dlahandlu.pl 17 czerwca 2015 12:04

Koszyk cen: Dyskonty zaczynają różnicować ceny w zależności od lokalnej konkurencji

Jak wynika z monitoringu Koszyka cen dlahandlu.pl dyskonty rezygnują z uproszczonej procedury ustalania cen, czyli modelu wszystkie sklepy w sieci z identycznymi cenami. Obecnie w kilku miastach doszło do zróżnicowania cen warzyw, czyli kategorii produktów świeżych, których cena w innych formatach już wcześniej kalkulowana była w odniesieniu do lokalnej konkurencji. Teraz dyskonty także wchodzą na tę ścieżkę, co oznacza dla nich konieczność wdrożenia bardziej skomplikowanego modelu zarządzania.

Jest to kolejny krok, który pokazuje, że proste przewagi dyskontów w postaci "niskich cen" kończą się. Dlatego w ciągu ostatnich dwóch lat byliśmy świadkami przejęcia przez dyskonty polityki czasowych promocji i rabatów od hipermarketów. Dodatkowo ograniczony asortyment, który był wyróżnikiem dyskontów rośnie z miesiąca na miesiąc i to zarówno w ramach akcji in-out, tygodni tematycznych, jaki i powiększania półki spożywczej oraz non-food. Teraz jako element bardziej skomplikowanej struktury zarządania w dyskontach dochodzi jeszcze różnicowanie cen w zależności od lokalnej konkurencji. 

Poniżej przedstawiamy porównanie cen w głównych sieciach dyskontowych, działających na polskim rynku.

W duńskiej sieci Netto za 50 produktów płaciliśmy w ostatnim tygodniu od 249,78 zł w Trójmieście do 258,47 zł w Poznaniu. Miesiąc temu ceny w Netto oscylowały wokół kwoty 257,2 zł. Przy czym dotyczas w sieci Netto różne lokalnie były jedynie ceny pieczywa. Teraz sieć zróżnicowała także ceny warzyw: papryki i pieczarek i pomidorów. Poza wahaniami cen warzyw i owoców pozostałe produkty z Koszyka sprzedawane były w Netto w niemal identycznych cenach jak miesiąc temu.

Niemiecka sieć dyskontów Lidl w ubiegłym tygodniu przedstawiła ofertę cenową na poziomie od 255,48 zł w Trójmieście do 259,98 zł w Poznaniu względem 260,18 zł w maju br. Lidl podobnie jak Netto zdecydował się na wprowadzenie lokalnych cen na produkty świeże: paprykę i pomidory. W porównaniu z majem w Lidlu podrożały pomidory a potaniały pomarańcze, przestała też obowiązywać promocja na ser gouda, a w wyższej cenie sprzedawana była kawa Tchibo.

W należącej do portugalskiego koncernu Jeronimo Martins, sieci Biedronka podobne zakupy kosztowały w ubiegłym tygodniu od 258,74 zł w Warszawie do 262,74 zł we Wrocławiu. Miesiąc temu w Biedronce 50 produktów kosztowało 264,26 zł. Dotychczas Biedronka dla całej sieci stosowała identyczny poziom cen. W czerwcu, podobnie jak konkurenci firma zdecydowała się lokalnie zróżnicować cenę papryki i pomidorów, dostosowując się do poziomów cenowych konkurentów. Dodatkowo w czerwcu obowiązywała w Biedronce promocja na płatki kukurydziane Nestle, masło extra 200 g i pastę Colgate. Przestała zaś obowiązywać promocja na polędwicę sopocką. 


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11012

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane