Koszyk zakupowy Polaków: Najwięcej wydajemy w dyskontach, częściej kupujemy mrożonki

Autor: dlahandlu.pl 8 czerwca 2017 09:24

Koszyk zakupowy Polaków: Najwięcej wydajemy w dyskontach, częściej kupujemy mrożonki fot. shutterstock

Sklepy małego formatu urosły w 2016 r. pod względem sprzedaży o 2,3 proc. w porównaniu do roku ubiegłego. Dyskonty zanotowały wzrost aż o 7,6 proc. czy najwięcej pośród wszystkich formatów działających na rynku. Supermarkety urosły o 3,3 proc, a hipermarkety zanotowały wzrost jedynie o 2 proc. -  wynika z analizy firmy Nielsen.

Wzrosty przełożyły się na udziały formatów w spożywczym koszyku zakupowym, który urósł w 2016 roku o 4 proc. Sieci dyskontowe zwiększyły w nim swój udział o 2,3 proc., małe sklepy o 1 proc., supermarkety o 0,5 proc., a hipermarkety o 0,2 proc. 

Jak jak poszczególne produkty spożywcze zwiększyły swój udział pod względem sprzedaży w koszyku zakupowym? Z analizy firmy Nielsen okazuje się, że w ubiegłym roku najwięcej zyskały produkty mrożone (wzrost o 8,9 proc.). Na drugim miejscu są półprodukty do gotowania (sosy, makarony, warzywa w puszkach itp.), które urosły o 5,9 proc. Przekąski zanotował wzrost o 5,2 proc., alkohol o 3,6 proc., napoje bezalkoholowe urosły o 2,4 proc., a nabiał jedynie o 2,3 proc. 

Nielsen podaje, że w okresie styczeń-kwiecień 2016 r. koszyk spożywczy zanotował wzrost sprzedaży w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego o 3,5 proc.

Prognoza na przyszły rok przewiduje, że nadal znaczące wzrosty będą notować dyskonty, ale także te szyldy z innych formatów, które najlepiej odpowiedzą na trend prozdrowotny, który jest dominujący na rynku. - Dyskonty są liderami jeśli chodzi o umiejętność szybkiego i efektywnego wdrażania rozwiązań, które są odpowiedzią na potrzeby konsumentów. Często nie są pierwszymi, które wdrażają określone rozwiązania, ale robią to na masową skalę i jest to od razu zauważane przez klientów - wskazuje Szymon Mordasiewicz, dyrektor zarządzający Nielsen w Polsce.

Drugim wybijających się trendem poza prozdrowotnym nastawieniem konsumentów jest lokalność. – Jest to dobrze pojmowany patriotyzm. Konsumenci chcą kupować produkty lokalne i tym samym mieć realny wpływ na lokalną społeczność, na rozwój lokalnych przedsiębiorstw i firm spożywczych. Trzecim trendem o którym wspominał Mordasiewicz jest cyfryzacja. – Ale nie tylko cyfryzacja rozumiana jako otwieranie kolejnych e-sklepów, ponieważ e-handel napotyka na problemy szybkich dostaw do klientów. W sektorze FMCG widać zainteresowanie cyfryzacją również na innych polach, m.in. coraz bardziej wykorzystywany jest Internet Rzeczy – wyjaśniał Szymon Mordasiewicz. Jednak w jego opinii, aby rynek rozwijał się nadal w tempie 3-4 proc. poza świadczeniami z 500+, które nakręcają koniunkturę będzie potrzebny nowy impuls pochodzący ze wzrostu wynagrodzeń i wyższego dochodu rozporządzalnego. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11054

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane