Kraków wyzwaniem dla deweloperów centrów handlowych

Property News 10 czerwca 2014 14:50

Rozwinięty i dojrzały handlowy rynek Krakowa jest dziś dla deweloperów poważnym wyzwaniem. Budowa dużych projektów handlowych staje się coraz trudniejsza, jednak dawna stolica Polski nie jest zamknięta na nowe projekty. - W Krakowie wciąż mogą powstać dobrze przygotowane inwestycje handlowe - komentuje w rozmowie z Propertynews.pl Edyta Potera, dyrektor w Dziale Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL.

- W tym momencie krakowski rynek handlowy cechuje podaż rzędu 678 tys. mkw. powierzchni handlowej w ramach takich formatów jak centra handlowe, parki handlowe, wolnostojące obiekty handlowe czy centra wyprzedażowe. Łączne nasycenie powierzchnią najmu w centrach handlowych w stolicy Małopolski wynosi około 486 mkw./1000 mieszkańców, co plasuje Kraków na piątym miejscu wśród największych polskich miast - tłumaczy Potera.

Rynek jest obecnie dość dobrze zagospodarowany. Nie oznacza to jednak, że deweloperzy przestali postrzegać Kraków jako atrakcyjną lokalizację dla centrów handlowych. Zmienił się przy tym sposób przygotowania tego typu inwestycji.

- Deweloperzy poszukują nisz dla nowych projektów, a swoje decyzje poprzedzają bardzo dogłębnymi analizami rynkowymi: zarówno pod względem lokalizacji, jak i badań preferencji i nawyków potencjalnych klientów, analizy obiektów konkurencyjnych już istniejących oraz planowanych, a także planów rozwoju sieci handlowych - tłumaczy Edyta Potera.

Czy w Krakowie mogą wciąż powstawać nowe inwestycje? Zdaniem dyrektor w JLL, tak. - Obecnie największą perspektywę rozwoju mają centra typu convenience, czyli przeznaczone do szybkich zakupów w drodze do lub z pracy. Takie obiekty doskonale odpowiadają na potrzeby współczesnego klienta, ceniącego sobie szybkość obsługi oraz komfort zakupów - komentuje Potera.

Oprócz tego uzupełnieniem oferty mogą być parki handlowe, które posiadać będą optymalny tenant mix z sklepami spożywczymi, drogeriami i strefą modową. -W długofalowej perspektywie widzimy także miejsce na lokalnym rynku handlowym dla dużych formatów. Oczywiście, wszystko zależy od bieżącej sytuacji rynkowej, którą zarówno inwestorzy, jak i najemcy, muszą stale monitorować - dodaje dyrektor w Dziale Wynajmu Powierzchni Handlowych.

Budowa dużych obiektów staje się o wiele bardziej wymagająca m.in. z powodu długości tzw. dojrzewania centrum. Zdaniem Potery proces ten wydłużył się nawet do 20 lat.

Ostatnim, perspektywicznym miejscem dla krakowskiego rynku handlowego są modernizacje i rozbudowy już istniejących projekty. - Takie obiekty mają lojalnych klientów, jednak są już przestarzałe, nieatrakcyjne i brakuje w nich powierzchni handlowej dla nowych najemców. Rynek nowoczesnych powierzchni handlowych coraz bardziej dojrzewa, nie dziwi więc fakt, że właśnie wszelkiego rodzaju strategie przeciwdziałające starzeniu się obiektów handlowych są intensywnie wdrażane także na krakowskim rynku - podsumowuje Edyta Potera.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11586

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane