PARTNER PORTALU partner portalu - www.frigologistics.pl

KRD: Klient z zagranicy płaci lepiej niż krajowy

Autor: pr, dlahandlu.pl 19 kwietnia 2016 11:19

Polscy eksporterzy bardzo rzadko narzekają na problemy z wyegzekwowaniem należności od zagranicznych kontrahentów, w przeciwieństwie do firm sprzedających towary i usługi w Polsce. Zaskakujące jest to, że na zatory płatnicze w handlu zagranicznym najmniej skarżą się mikroprzedsiębiorcy, którzy w transakcjach wewnątrz kraju są najczęściej narażeni na długie oczekiwanie na pieniądze, a nierzadko nie dostają ich wcale – wynika z badania realizowanego na zlecenie Krajowego Rejestru Długów oraz Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce.

Niemal dwie trzecie ankietowanych eksporterów (64,1 procent) odpowiedziało, że w ich przedsiębiorstwie nie występują problemy z wyegzekwowaniem należności od kontrahentów pochodzących z zagranicy. Co trzecia firma sygnalizuje, że problem ten istnieje, aczkolwiek według większości z nich, jego skala utrzymuje się na stałym poziomie.

- Tylko 20 procent polskich przedsiębiorstw handlujących w Polsce nie ma żadnego problemu z egzekwowaniem należności od swoich klientów. W przypadku zagranicznych kontrahentów odsetek ten jest ponad 3-krotnie wyższy. Z jednej strony jest to wynik znacznie większej liczby transakcji zawieranych z krajowymi podmiotami. Z drugiej jednak, dane te sugerują wyraźnie większą rzetelność płatniczą zagranicznych przedsiębiorców - Maciej Ameljan, wiceprezes Rzetelnej Firmy.

Z najnowszej edycji badania „Portfel należności polskich przedsiębiorstw” wynika także, że problem nieterminowych płatności przez zagranicznych kontrahentów znacząco nie wpływa na wyniki finansowe polskich eksporterów. Aż ośmiu na dziesięciu z nich deklaruje bowiem, że nieuregulowane w terminie należności pochodzące z eksportu wynoszą mniej niż 10 procent wartości wszystkich faktur wystawionych zagranicznym kontrahentom.

Średni odsetek przeterminowanych należności eksportowych to zaledwie 6,6 procent wartości faktur wystawionych w handlu zagranicznym. Ponownie w najlepszej sytuacji są firmy mikro (do 9 pracowników) i małe (10-49 zatrudnionych osób), gdzie wskaźnik ten wynosi odpowiednio 6,4 oraz 4,3 procent. W przypadku średnich (50-249 osób) i dużych (powyżej 249 pracowników) odsetek ten sięga już odpowiednio 10,2 oraz 9 procent.

Dla porównania, w przypadku transakcji zawieranych w kraju odsetek wszystkich nieuregulowanych w terminie płatności wynosi około 21,5 procent wartości wystawianych faktur.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11415

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 533212

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane