REKLAMA
REKLAMA

Legalniewsieci.pl: Zgodnie z nowymi przepisami sprzedawcy odpowiadają z tytułu rękojmi

Autor: legalniewsieci.pl 17 lutego 2015 09:54

W stanie prawnym obowiązującym do 24 grudnia 2014 r. konsument miał do wyboru dwa tryby reklamacyjne: gwarancję - roszczenie kierowane do gwaranta, czyli najczęściej producenta danej rzeczy lub roszczenie z tytułu niezgodności towaru z umową - kierowane zawsze do sprzedawcy. Od 25 grudnia 2014 r. tryb gwarancyjny pozostaje (z niewielkimi zmianami dot. obowiązków informacyjnych), natomiast w przypadku sprzedawcy zamiast odpowiedzialności z tytułu niezgodności towaru z umową pojawia się odpowiedzialność z tytułu rękojmi.

REKLAMA

Konsument reklamujący produkt w ramach rękojmi może wybierać między różnymi przysługującymi mu uprawnieniami:
1. może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny,
2. może złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy,
3. może żądać wymiany rzeczy na wolną od wad,
4. może żądać usunięcia wady.

Każde z powyższych uprawnień wiąże się z podjęciem określonych działań przez konsumenta oraz różnymi możliwymi wariantami odpowiedzi sprzedawcy, na które w niektórych przypadkach konsument może odpowiednio zareagować zgodnie z przepisami o rękojmi.

Gdy konsument złoży oświadczenie o obniżeniu ceny:
• obniżenie ceny winno być proporcjonalne do utraty wartości rzeczy
• wymiana/usunięcie wady powinno nastąpić niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta
• jeżeli rzecz była wcześniej naprawiana/wymieniana lub sprzedawca wcześniej nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany/naprawy, wtedy sprzedawca musi uwzględnić pierwotne żądanie konsumenta - obniżenie ceny.
• konsument może zamiast zaproponowanego przez sprzedawcę usunięcia wady żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo zamiast wymiany rzeczy żądać usunięcia wady tylko wtedy, gdy doprowadzenie rzeczy do zgodności z umową w sposób wybrany przez kupującego jest możliwe i nie wymaga nadmiernych kosztów w porównaniu ze sposobem proponowanym przez sprzedawcę

Gdy konsument złoży oświadczenie o odstąpieniu od umowy:
• wada rzeczy powinna być wadą istotną
• wymiana/usunięcie wady powinno nastąpić niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta
• jeżeli rzecz była wcześniej naprawiana/wymieniana lub sprzedawca wcześniej nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany/naprawy, wtedy sprzedawca musi uwzględnić pierwotne żądanie konsumenta - odstąpienie od umowy.
• konsument może zamiast zaproponowanego przez sprzedawcę usunięcia wady żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo zamiast wymiany rzeczy żądać usunięcia wady tylko wtedy, gdy doprowadzenie rzeczy do zgodności z umową w sposób wybrany przez kupującego jest możliwe i nie wymaga nadmiernych kosztów w porównaniu ze sposobem proponowanym przez sprzedawcę

  • legalny 2015-02-17 13:18:58

    Procedura reklamacyjna jest dla konsumenta bezpłatna niezależnie od jej rezultatu. Przeciwne zastrzeżenie stanowi klauzulę niedozwoloną.

  • Rambo 2015-02-17 10:00:00

    Kto ponosi koszt przesyłki towaru zgłoszonego do reklamacji, gdy reklamacja nie została uznana? NIkt mi nie potrafi odpowiedzieć na to pytanie... Robiłem audyt regulaminu i niby wszystko jest ok, ale nie mam uregulowanej tej kwestii i wciąż mnie to niepokoi.

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)

WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11549

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA