Lidl wprowadza klientów w błąd? Klub Jagielloński prosi UOKiK o interwencję

Autor: dlahandlu.pl 10 maja 2017 11:15

Lidl wprowadza klientów w błąd? Klub Jagielloński prosi UOKiK o interwencję Piotr Trudnowski, członek zarządu Klubu Jagiellońskiego i jeden z pomysłodawców aplikacji Pola, fot. Klub Jagielloński

Klub Jagielloński napisał do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o interwencję ws. promocji sieci Lidl. Zwraca uwagę, że produkty promowane w ramach akcji "Tydzień polskich marek" należą do zagranicznych koncernów.

Poniżej treść listu do prezesa UOKiK-u, Marka Niechciała:

"Szanowny Panie Prezesie!

Z satysfakcją przyjęliśmy działania Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie niemieckiej sieci supermarketów Kaufland, dzięki którym firma zaprzestała reklamowania się jako polska marka. Po latach bezkarnego wprowadzania konsumentów w błąd, w chwili dostrzegalnego wzrostu świadomości konsumenckiej i popularności polskich firm i produktów, takie działania Urzędu zasługują na docenienie i mamy nadzieję, że będą konsekwentnie kontynuowane.

Niestety, powodów do analogicznych interwencji jest coraz więcej. Sieć niemieckich supermarketów Lidl – notabene należąca do tej samej grupy właścicielskiej, co Kaufland – rozpoczęła właśnie kampanię medialną promującą „polski tydzień”.

Zrozumiałe, że w chwili renesansu patriotyzmu gospodarczego w Polsce zagraniczna sieć próbuje „ogrzać się” w cieple tego trendu. Nie ulega wątpliwości, że kampania może kolejny raz wprowadzić wielu konsumentów w błąd, reklamując cały szereg produktów zagranicznych, globalnych koncernów jako „polskie marki”.  
„Polska jest wielka i ma swoje wielkie polskie marki. Marki, które są tak dobre, bo stoi za nimi tradycja i doświadczenie, a ich największą siłą jest jakość. Dlatego w Lidlu znajdziesz je teraz w supercenach w ramach Tygodnia Polskich Marek” – słyszymy w reklamie. Za przykłady posłużyły woda mineralna, kurczak i kabanosy. Po kliknięciu w link „zobacz całą ofertę” trafiamy na stronę z kilkudziesięcioma produktami sprzedawanymi w ramach rzeczonego „Tygodnia”.

Jakie produkty wymienione są na liście i oznaczone logiem akcji promującej „polskie marki”? Obok szeregu produktów bezsprzecznie polskich firm, znalazło się wiele od dawna należących do globalnych koncernów. Czego dowiemy się, gdy sprawdzimy promowane przez Lidl jako „polskie marki” produkty metodologią aplikacji Pola?

Listę otwiera woda mineralna „Żywiec Zdrój” należąca do koncernu Danone. Pola daje jej 55 na 100 możliwych punktów: firma jest w Polsce zarejestrowana, na miejscu produkuje i prowadzi działania w zakresie badań i rozwoju, ale nie stoi za nią w najmniejszym stopniu polski kapitał. Za polskie marki słodyczy uznano Ptasie Mleczko i czekoladę Wedla (firma należy do korporacji Lotte o japońskim rodowodzie, również 55 punktów i 0% polskiego kapitału) oraz batonik Prince Polo (ten sam wynik, 0% polskiego kapitału; producentem jest Mondolez Polska, firma kontrolowana przez Kraft Foods). Lepiej wypadają Michałki od Wawela: tu punktów jest już 81, bo w firmie mamy mniejszościowy, ale istotny udział polskiego kapitału na poziomie 48%. Na dziale mięsnym wyniki są podobne: 55 punktów otrzymują marka Sokołów kontrolowana przez duński koncern Danish Crown (znów 0% polskiego kapitału) oraz marka Krakus kontrolowana przez firmę Animex, należącą oczywiście do światowego giganta Smithfield Foods. (...)

  • Klient Lidla 2017-05-14 14:39:51

    Lidl niech zacznie pisać na wsztstkich swoich produktach kto jest producentem - ostatnio kupując batoniki z karmelem za 4,99 na opakowaniu znalazlem informacje ze wyprodukowano w Niemczech. Ok, ale przez KOGO? Mam prawo jako konsument znać pelne dane producenta wyrobu.

  • Karol 2017-05-10 15:00:36

    Pola rządzi!

  • wronek 2017-05-10 13:57:43

    Klub Jagielloński brzmi jak inicjatywa indoktrynacji rodem z Pisowskiego środowiska awanturników, hipokrytów i podjudzaczy.

ZOBACZ WSZYSTKIE (3)

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10803

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane