Małe obiekty handlowe coraz popularniejsze

Property News 19 listopada 2014 13:12

Rosnące nasycenie nowoczesną powierzchnią handlową oraz dojrzałość rynku handlowego w Polsce skłaniają najemców, deweloperów i inwestorów do poszukiwania nowych strategii rozwoju, w tym testowania nowych rynków czy konceptów.

W swoim najnowszym raporcie "Big trend in a small format" firma DTZ przyjrzała się jednemu z aktualnych kierunków rozwoju rynku powierzchni handlowej w Polsce - małym obiektom handlowym. Analitycy DTZ szacują, że na koniec 2014 roku zasoby obiektów handlowych o powierzchni 5 000 - 10 000 mkw. osiągną poziom 750 000 mkw. GLA, co oznacza ponad 3-krotny wzrost wolumenu powierzchni w ciągu ostatniej dekady.

- Na popularność małych obiektów handlowych składa się wiele czynników, z których wyróżniamy stabilne fundamenty ekonomiczne obejmujące sprzedaż detaliczną, rozwój rynku mieszkaniowego w głównych aglomeracjach kreujący nowe lokalizacje dla nowych obiektów handlowych, dojrzałość polskiego rynku powierzchni handlowych oraz trendy w zachowaniach konsumenckich - komentuje Kamila Wykrota z DTZ.

- Małe obiekty handlowe doskonale odpowiadają na wymagania lokalnych społeczności, ponadto, jest to format dobrze wpisujący się w warunki rynkowe miast poniżej 50 tys. mieszkańców stanowiących interesującą niszę dla wielu graczy rynkowych. Oczekujemy dalszych zmian w tym sektorze rynku powierzchni handlowych obejmujących rosnącą liczbę zarówno deweloperów, jak i najemców gotowych rozwijać swoje portfolio w obiektach handlowych mniejszego formatu - mówi Kamila Wykrota, dyrektor Zespołu Doradztwa i Analiz Rynkowych w DTZ.

Wyraźny trend wzrostowy w tym segmencie rynku potwierdza wysoki wolumen podaży, szczególnie w ciągu ostatnich 5 lat, kiedy to na rynek trafiło blisko 50% całkowitych zasobów małych obiektów handlowych. W kolejnych dwóch latach rynek czeka rekordowa podaż szacowana na ponad 240 000 m kw., a całkowite zasoby małych obiektów handlowych osiągną poziom blisko 1 miliona mkw. GLA.

Znaczące zmiany w segmencie małych obiektów handlowych dotyczą także ich lokalizacji. Rośnie znaczenie miast poniżej 50 000 mieszkańców, których udział w całkowitych zasobach wzrósł z 3% w 2004 roku do ponad 30% na koniec 2014 roku. Małe miasta z prawie 50-procentowym udziałem dominują planowaną do końca 2016 roku podaż i są coraz częściej wybierane przez deweloperów i najemców, jako forma pogłębiania ekspansji czy dywersyfikacji portfela.

IX EUROPEJSKI KONGRES GOSPODARCZY

10-12 maja 2017 • Katowice • Międzynarodowe Centrum Kongresowe i Spodek


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11336

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane