PARTNERZY PORTALU Partner portalu: City Board
REKLAMA
REKLAMA

Maleją obroty sieci dystrybucyjnych w Portugalii. Traci Lidl, zyskuje Pingo Doce i Auchan

Autor: lisbon.trade.gov.pl, www.dlahandlu.pl 7 stycznia 2013 10:45

Jak podaje Portugalskie Stowarzyszenie Przedsiębiorstw Dystrybucyjnych, przy okazji publikacji barometru sprzedaży za trzeci kwartał 2012 roku oraz przewidywanych wyników na ostatni kwartał w 2012 roku, super i hipermarkety utraciły ok. 6 tys. miejsc pracy. APED podkreśla że w okresie od stycznia do września 2012 roku 24 sklepy zostały zamknięte, w tym sześć w segmencie żywnościowym i 18 w obszarze artykułów nieżywnościowych. Ponadto ostrzega, że w 2013 roku sytuacja się nie poprawi i więcej sklepów będzie likwidowanych niż otwieranych.

REKLAMA
W tym samym okresie (tj. od stycznia do września) 43 nowe sklepy zostały otwarte (31 w segmencie żywnościowym i 12 w innych segmentach), jednakże wcale nie oznacza to zwiększenie miejsc pracy, wręcz przeciwnie. Wraz ze zmianą upodobań konsumentów, którzy ze względu na zubożenie społeczeństwa i panujący kryzys coraz rzadziej robią zakupy (spadek o 0,8% w trzecim kw. 2012 r., w stosunku do analogicznego samego okresu z 2011 r.) i preferują sklepy blisko swojego miejsca zamieszkania. Dane potwierdzają, że otwiera się więcej supermarketów (+1,5 p.p., udział 45,6%) niż hipermarketów (+0,2 p.p., udział 23,1%).

Jak podaje ten sam barometr, łączne wyniki sprzedaży super i hipermarketów spadły w trzecim kwartale o 1,5% (prawie sto milionów euro) i wyniosły 6,3 mld euro. Spadek ten był głównie spowodowany przez segment artykułów nieżywnościowych, który odnotował wynik o 5,8% niższy, tj. 2,3 mld euro. Sprzedaż artykułów żywnościowych wzrosła w trzecim kwartale o 1,1% i wyniosła 3,9 mld euro, jednak jak podaje APED, było to głównie spowodowane podwyższeniem stawki VAT na niektóre produkty spożywcze oraz rosnącą inflacją.

Według przewidywań, w 2012 roku, sprzedaż żywności w sieciach dystrybucyjnych wzrośnie o 1%, a sprzedaż artykułów niespożywczych spadnie o 6%, co spowoduje skurczenie się łącznego wolumenu sprzedaży o 2%.

Barometr ujawnia również, że konsumenci szukają produktów jak najtańszych i dlatego coraz częściej sięgają po produkty marki własnej sieci dystrybucyjnych (udział rynkowy marek własnych wzrósł o 2 p.p., do 36,9%). Tendencja ta utrzyma się w 2013 roku, jednak później złagodnieje, gdyż jak podkreśla APED, istnieje pewna granica sprzedaży pod markami sieci dystrybucyjnych, której sieci dystrybucyjne nie mogą przekroczyć.

Stowarzyszenie podało zestawienie TOP 10 największych sieci według obrotów. Ranking przedstawiał się następująco: Sonae (5.019 mln euro w 2012 r, 5.122 mln euro w 2011 r.), Pingo Doce (3.677 mln euro w 2012 r, 3.453 mln euro w 2011 r., Auchan (1.659 mln euro w 2012 r., 1.601 w 2011 r.), Lidl (1.175 mln euro w 2012 r., 1.199 mln euro w 2011 r.,),  Minipreço, El Corte Inglés, Fnac, Ikea, Leroy Merlin, Aki.

 

 


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 14238

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 1120696

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA