Markety budowlane stawiają na ekspansję

Autor: wyborcza.biz 16 września 2013 11:29

Choć niemiecki Praktiker złożył wniosek o upadłość, większość sieci działających w Polsce stawia na ekspansję i otwiera nowe sklepy - pisze wyborcza.biz.

W naszym kraju, choć ubiegły rok nie był najlepszy dla branży (przychody spadły o klika procent), nie ma mowy o bankructwach i większość sieci konsekwentnie powiększa liczbę marketów, walcząc o rynek z hurtowniami i niezależnymi sklepami. Według szacunków udział sieci w sprzedaży materiałów budowlanych oraz wyposażenia domów i ogrodów w Polsce sięga ok. 40 proc. Dla przykładu w Wielkiej Brytanii to ok. 90 proc.

Kiedy powróci dobra koniunktura dla marketów budowlanych? Wszystko zależy od tego, czy firmy i Polacy zaczną więcej inwestować. Teraz handel powinien ruszyć z miejsca przynajmniej do końca grudnia, bo od przyszłego roku wygaśnie program zakładający zwrot części VAT za materiały użyte do budowy bądź remontu domu lub mieszkania. Od 2006 r. z tej możliwości skorzystało ok. 3,5 mln Polaków. Tylko w 2012 r. fiskus wypłacił 474 tys. osób łącznie ponad 1 mld zł. Jak to działa? Urząd Skarbowy zwraca różnicę między stawką 23 i 8 proc. VAT, ale tylko za te materiały, które po 1 maja 2004 r. obłożono wyższą stawką. Chodzi m.in. o okna, drzwi, tapety, cegły, dachówki, cement, wapno, gips, wełnę mineralną, płytki ceramiczne (cały wykaz jest na stronie internetowej resortu budownictwa). Zwrot VAT nie obejmuje natomiast m.in. farb, lakierów, gwoździ, wkrętów, kołków rozporowych.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12313

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane