MasterCard: Na polu innowacyjnych płatności ciągle mamy sporo do zrobienia

Autor: dlahandlu.pl 23 lutego 2015 10:29

MasterCard: Na polu innowacyjnych płatności ciągle mamy sporo do zrobienia

Na temat rynku płatności bezgotówkowych, rozwoju nowych usług oraz potencjału wzrostu płatności kartami w internecie rozmawiamy z Kamilą Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju rynku i akceptacji kart płatniczych w polskim oddziale MasterCard Europe.

Jak wygląda polski rynek płatności kartami na tle innych krajów?
Na koniec września 2014, Polacy mieli w portfelach ok. 35,5 miliona kart płatniczych. Liczby te rosną z kwartału na kwartał. Szczególnie polubiliśmy karty zbliżeniowe, które stanowią już prawie 70% wszystkich kart. Pod względem rozwoju transakcji zbliżeniowych, jesteśmy europejskim liderem i trzecim krajem na świecie. Rozwijają się u nas również płatności mobilne. Polacy coraz częściej robią zakupy, używając swoich tabletów i smartfonów, w czym może pomóc wprowadzony w tym roku na naszym rynku globalny standard płatności e-commerce, MasterPass. Na polu innowacyjnych płatności ciągle jednak mamy sporo do zrobienia - wielu Polaków wciąż nie korzysta z usług finansowych, a ok. 80% transakcji to transakcje gotówkowe. Zmiana tych postaw wymaga współpracy wszystkich podmiotów działających na rynku finansowym. Ważne są również działania edukacyjne, skierowane do konsumentów i instytucji, które nie tylko pokażą zalety takich płatności, lecz również zwrócą uwagę na pozytywny wpływ obrotu bezgotówkowego na gospodarkę.

A jak to się przekłada na popularność płatności kartami w sklepach i punktach usługowych?
Analiza raportów NBP pokazuje, że liczba kart i transakcji kartowych stale rośnie. Jak już wspomniałam, na koniec września mieliśmy ponad 35,5 mln kart. Oznacza to, że tylko w ciągu trzech miesięcy ich liczba wzrosła o ponad 300 tysięcy. W III kwartale 2014 Polacy dokonali ponad 690 milionów transakcji kartami, z czego prawie 72% to transakcje bezgotówkowe, między innymi zapłata kartą w sklepie czy w internecie. Transakcji bezgotówkowych było ponad 13% więcej, niż w II kwartale poprzedniego roku. Wartość tych transakcji wzrosła o ponad 9% i wyniosła łącznie ponad 41 miliardów złotych. Powyższe dane wskazują, że Polacy przekonali się już do szybkich, wygodnych i bezpiecznych transakcji kartowych. Z drugiej strony, jak już mówiłam, tylko 20% wszystkich transakcji to transakcje bezgotówkowe. Jako MasterCard będziemy nadal działali na rzecz zmian tych proporcji.

Karty dają możliwość realizacji nie tylko samych płatności, ale także dodatkowych usług.
Jedną z takich usług jest "Płać kartą i wypłacaj", zwana również cashbackiem. Umożliwia ona wypłatę do 300 złotych z kasy punktu handlowo-usługowego podczas płacenia za zakupy kartą. Skorzystać mogą z niej użytkownicy większości kart debetowych i części kredytowych. Usługa "Płać kartą i wypłacaj" dostępna jest na stacjach benzynowych, w super- i hipermarketach, w sieciach delikatesów czy sklepach branży RTV/AGD. Wypłacić pieniądze możemy również w małych sklepach, znajdujących się na naszych osiedlach. Punkty oferujące usługę wyposażone są w specjalne oznaczenia, informujące o takiej możliwości. Dzięki cashbackowi, użytkownicy kart mogą dokonać dwóch operacji jednocześnie - zrobić zakupy i wypłacić pieniądze. Z kolei właściciele punktów handlowo-usługowych, którzy udostępniają usługę, wzmacniają w ten sposób konkurencyjność swojej placówki, zmniejszają koszty związane z obsługą gotówki i mają szansę na przyciągnięcie do siebie nowych klientów. Jeśli przewiduje to ich umowa podpisana z agentem rozliczeniowym, mogą również otrzymać prowizję od każdej tego typu transakcji.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11733

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane