MG: Sieci mają i wykorzystują uprzywilejowaną pozycję na rynku

Autor: portalspozywczy.pl 24 września 2010 14:22

- W Polsce mamy do czynienia z sytuacją, w której sieci handlowe stanowiące tzw. nowoczesny kanał dystrybucji, mimo iż nie przekraczają wartości progowych ustawy antymonopolowej, w swoich relacjach z dostawcami zachowują pozycję uprzywilejowaną - powiedziała podczas VIII Forum Mleczarskiego w Augustowie Magdalena Pieńkowska z ministerstwa gospodarki.

Sieci to przedsiębiorcy korzystający z dużego potencjału ekonomicznego oraz z ekonomii skali, którzy mają przewagę kontraktową, jednocześnie nie mając pozycji rynkowej określanej jako pozycja dominująca w rozumieniu ustawy antymonopolowej. Oznacza to, że jej przepisy nie znajdują tu zastosowania.Zgodnie z ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku, w szczególności przez pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży.

Za możliwość sprzedawania swoich produktów w sklepach, czyli tak naprawdę za możliwość dostępu do finalnego klienta, producenci są często skazani, na wątpliwe pod względem prawnym praktyki, oraz warunki dostaw wymuszane przez odbiorców. 

Przejawem takich praktyk jest określana w literaturze fachowej urzędów antymonopolowych dżungla różnorodnych warunków, rabatów i porozumień. W 2000 r. brytyjska Komisja ds. Konkurencji w swoim dochodzeniu stwierdziła, że już 8 proc. udziału w rynku daje władzę, wystarczającą do pewnych nadużyć w sieci zaopatrzenia.

 


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12313

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane