Najwięcej pustostanów jest w centrach handlowych w Poznaniu

Autor: dlahandlu.pl 15 kwietnia 2016 11:21

- W I kw. do użytku oddano jedynie 24 500 mkw. nowej powierzchni handlowej. Rynek wzbogacił się o jedno centrum handlowe – Galerię Glogovia w Głogowie o powierzchni 21 000 mkw. Zakończono również jeden z etapów (3 500 mkw.) rozbudowy istniejącego Atrium Promenada w Warszawie” - wylicza Anna Bartoszewicz-Wnuk, dyrektor działu badań rynku i doradztwa w JLL.

Wskaźnik powierzchni niewynajętych w ramach centrów handlowych wyniósł 2,9% pod koniec 2015 r. Najwyższy udział powierzchni niewynajętej charakteryzuje aglomeracje o największym współczynniku nasycenia powierzchnią handlową, np. Poznań (5,0%). Na przeciwnym biegunie znajduje się Warszawa z wynikiem jedynie 1,5%.

Blisko 665 000 mkw. nowej powierzchni w ramach różnych formatów jest w trakcie budowy, z czego najwięcej przypada na centra handlowych w głównych aglomeracjach. Największe centra handlowe w budowie: Posnania w Poznaniu 99 000 mkw., Wroclavia we Wrocławiu 64 000 mkw., Galeria Północna w Warszawie 64 000 mkw., Forum Gdańsk w Gdańsku 62 000 mkw.

Całkowita podaż nowoczesnych powierzchni handlowych w Polsce wynosi 13 mln mkw., z czego na centra handlowe przypada 9,29 mln mkw., na parki handlowe - 1,45 mln mkw., na wolnostojące obiekty handlowe 2,07 mln mkw., a na centra wyprzedażowe 209 000 mkw.

W I kw. 2016 r. do Polski weszły nowe zagraniczne marki, np. libańska sieć orientalnych przysmaków Al Rifai, czy pierwszy monobrandowy sklep amerykańskiej sieci obuwniczej Skechers. Najmłodsza marka hiszpańskiego Inditexu, Uterqüe, pojawiła się w Polsce ze sklepem internetowym. Zadebiutował Tallinder z rodzimej Grupy LLP.

Czynsze “prime”, które dotyczą najlepszych lokali handlowych o powierzchni 100 mkw. przeznaczonych dla branży moda i dodatki, zlokalizowanych w wiodących centrach handlowych, są tradycyjnie najwyższe w Warszawie i utrzymują poziom 130 euro za mkw. miesięcznie. Czynsze „prime” w pozostałych kategoriach wielkościowych miast w minionym kwartale pozostały na poziomie zbliżonym do odnotowanego w miesiącach poprzednich.

Agata Sekuła, dyrektor działu rynków kapitałowych nieruchomości handlowych w Europie Środkowo – Wschodniej, JLL, informuje: „Całkowita wartość transakcji inwestycyjnych w segmencie handlowym w I kw. 2016 r. wyniosła ok. 130 mln euro, a największą z nich był zakup przez Mayland centrum Krokus w Krakowie.
Wydarzeniem minionego kwartału na rynku inwestycyjnym było podpisanie umowy pomiędzy Echo Investment a Redefine Properties, na mocy której Echo sprzeda 75% udziałów w portfelu nieruchomości komercyjnych w Polsce. Finalizacja tej transakcji, w której firma JLL doradzała po stronie sprzedającej, spodziewana jest do końca października 2016. Z kolei już w II kw. właściciela zmieniło centrum handlowe Ferio w Koninie – obiekt przejął Union Investment (JLL doradzał stronie kupującej).
Obecne stopy kapitalizacji za najlepsze centra handlowe pozostają na poziomie 5,0%.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11011

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane