Nazwa produktu przesądza o jego zakupie w 35 proc.

Autor: DNB Bank Polska 13 kwietnia 2016 11:50

Nazwa produktu przesądza o jego zakupie w 35 proc. fot. za pixabay.co.pl

Szacuje się, że w 2015 roku Polacy wydali na "zdrowe" produkty nawet 800 mln złotych. W roku 2016 wzrost sprzedaży w tym segmencie może wynieść kilkanaście procent, by w roku 2017 osiągnąć poziom miliarda zł. Jak ten nowy trend wpływa na branżę spożywczą?

Polacy prowadzą coraz zdrowszy tryb życia, co ma swoje odzwierciedlenie w zmianie nawyków żywieniowych. Cały czas cenimy kuchnię tradycyjną, jednak coraz częściej chcemy przy tym jeść zdrowo i naturalnie, ograniczać niezdrowe tłuszcze czy cukier. Jednocześnie cenimy łatwy dostęp do produktów i wygodę zakupów.

Potwierdzają to konkluzje raportu KPMG „Na rozdrożu. Wyzwania i priorytety sieci spożywczych w Polsce”. Zdaniem autorów, obecnie najważniejsze trendy konsumenckie wpływające na sieci detaliczne to nacisk na wygodę, szybkość i łatwość zakupów, koncentracja na zdrowotnych aspektach kupowanych produktów (np. w kontekście zawartości cukru czy naturalności składników) oraz tzw. smart shopping – czyli poszukiwanie niższej ceny lub lepszego stosunku ilości / jakości do ceny, „polowanie” na promocje.

Producenci i detaliści są zatem niejako zmuszeni do wyjścia naprzeciw tym oczekiwaniom. Jeśli chodzi o producentów – to w komunikacji swoich marek coraz częściej podkreślają, że dają klientom nie tylko przyjemność, ale też zdrowie. Dotyczy to nie tylko działań promocyjnych, ale też opakowań, które już nie tylko swoim kształtem czy projektem graficznym mają przyciągnąć uwagę klienta, ale też zawierają np. szczegółowe informacje o wskaźnikach GDA. Pojawiają się też nowe pomysły –  które np. systemem kolorów i liczbami informują klienta o technologii, w jakiej żywność została wyprodukowana czy  o wartości kalorycznej.

Równie istotna jest kwestia nazewnictwa produktów. Coraz częściej nazwy produktów spożywczych budzą skojarzenia z naturą, zdrowiem, wykwintnym lub dobrze znanym (np. z dzieciństwa) smakiem. Zdaniem ekspertów branży spożywczej, odpowiednia nazwa stanowi jeden z ważniejszych elementów perswazyjnych przy decyzjach zakupowych i może przesądzić o zakupie w 35 proc. Ważniejsza od niej jest jedynie oprawa graficzna – opakowanie, które odpowiada za 40 proc. wyborów konsumentów.

Oczekiwania klientów wpływają też oczywiście na asortyment. Według firmy doradczej Innova Market Insight najważniejsze trendy w branży spożywczej to w tej chwili: rosnące znaczenie produktów z „czystą etykietą” (czyli taką, która zawiera przejrzystą deklarację składu żywności, i gdzie świadomie rezygnuje się ze sztucznych barwników, środków konserwujących czy środków wzmacniających smak), renesans mrożonek oraz rozwój rynku przekąsek, zwłaszcza opartych na owocach i warzywach.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10993

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane