Nielsen: Dobry czas dla FMCG w Polsce. Koszyk spożywczy większy o 3,5 proc.

Autor: dlahandlu.pl 7 czerwca 2017 13:03

Nielsen: Dobry czas dla FMCG w Polsce. Koszyk spożywczy większy o 3,5 proc. Fot. Shutterstock

Wyjątkowy dla rynku konsumenckiego rok 2016, wzrost sprzedaży kategorii FMCG, rosnący optymizm Polaków w odniesieniu do sytuacji finansowej i skłonności wydawania pieniędzy oraz bardzo dobre odczucia w zakresie perspektyw na rynku pracy składają się na obraz zadowolonego polskiego konsumenta. Zaprezentowane wyniki Raportu Nielsena za 2016 rok i okres styczeń-kwiecień 2017 potwierdzają mocną pozycję polskiego rynku FMCG w Europie.

W ujęciu rok do roku sektor FMCG odnotował za okres styczeń-kwiecień wzrost sprzedaży na poziomie +3,5% w koszyku spożywczym i +3,8% w koszyku chemicznym.

–Wyraźne trendy wzrostowe w 2016 roku i kontynuacja dobrych wyników na początku 2017 pozwalają sądzić, że możemy liczyć na dalsze wzmocnienie rynku konsumenckiego w naszym kraju, podczas gdy w Europie utrzymywała się stagnacja. Polska kolejny raz zajmuje też wysoką pozycję na tle średniej europejskiej w zakresie nastrojów konsumenckich – komentuje Szymon Mordasiewicz, dyrektor zarządzający Nielsen w Polsce.

W 2016 roku rynek FMCG w Europie urósł o 1,3 proc. , a w Polsce o 4,4 proc. I kw. 2017 europejski rynek zanotował wzrost o 0,2 proc., a polski o 0,5 proc. W kategorii wzrostu rynku FMCG Polska jest na 2. miejscu (4,7 proc. w IV kw. 2016, po Turcji (8,8 proc. w IV kw. 16) i przed Węgrami (4,5 proc. IV kw. 16). Jak wynika z danych Nielsena wzrosty notują wszystkie kategorie rynkowe, w tym mrożonki o 8,9 proc., nabiał 2,3 proc., alkohol 3,6 proc., sosy, makarony, produkty sypkie i w puszkach - 5,9 proc. - Na 2017 rok przewidujemy, że tendencje wzrostowe na rynku utrzymają się poziomie 3-4 proc. - dodaje Szymon Mordasiewicz. 

Na dobrej kondycji handlu korzystają również inne sektory. – Rynek konsumenta (w tym głównie rynek handlu spożywczego) to swoisty barometr gospodarki. Aktualną wartość sektora FMCG szacuje się na ok. 250 miliardów złotych i wartość ta systematycznie rośnie. W ciągu najbliższych 5 lat spodziewany jest dalszy rozwój na poziomie ok. 2,5% rocznie. Optymistyczne nastawienie Polaków do zakupów i finansów osobistych ma przełożenie nie tylko na sektor handlu, ale też pozostałe sektory gospodarki, jak sektor produkcyjny czy sektor usług. Wraz z rozwojem tego rynku zauważalny jest rozwój usług towarzyszących właśnie w sklepach, gdzie klienci nie tylko chętniej robią zakupy, ale również chcą napić się kawy czy zapłacić rachunki – dodaje Ewa Białek, dyrektor biura handlu i usług, DNB Bank Polska SA.

W przeprowadzonych przez Nielsen badaniach aż 50% polskich konsumentów miało świetne bądź dobre nastawienie do finansów osobistych w 2017 roku (wzrost o 10 pp). Chęć zwiększenia wydatków na zakupy zadeklarowało 40% respondentów (wzrost o 10 pp.), a dobre lub znakomite nastawienie do perspektyw na rynku pracy wyraziło aż 34% konsumentów.

Rosnący w Polsce optymizm różni się od trendów europejskich, gdzie nastroje w tych obszarach nie uległy szczególnym zmianom. Ogólny wskaźnik zadowolenia konsumentów w Polsce (CCI – Consumer Confidence Index wg badania Nielsen) na koniec 2016 wyniósł wzrósł o 6 punktów i wyniósł 88 punktów, przy średniej europejskiej na poziomie 81 punktów. Inne są także obawy konsumentów w Polsce i w Europie – nad Wisłą największe niepokoje dotyczą zdrowia czy kwestii związanych z pracą, w krajach zachodnich na stale wysokim poziomie utrzymują się obawy związane z zagrożeniem terrorystycznym oraz stabilnością gospodarki. Od II kw. 2016 roku optymizm konsumentów jest większy w Polsce niż w Europie. Dlatego zdaniem Nielsena trend prozdrowotny będzie wiodący, jeśli chodzi o komunikację oferty sieci w 2017 i 2018 roku, gdyż klienci są gotowi zapłacić więcej za produkty z dodatkową premią "zdrowia". Wiąże się z tym trend lokalności i przekonanie klientów, że zakupy produktów lokalnych nie tylko są zdrowsze, ale także wspierają lokalną gospodarkę i miejsca pracy.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11170

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane