Nielsen: Koszyk zakupowy Polaków wzrósł o 2,6 proc.

www.portalspozywczy.pl 21 czerwca 2012 14:09

Nielsen: Koszyk zakupowy Polaków wzrósł o 2,6 proc.

Według danych firmy Nielsen w 2011 roku nominalny wzrost sprzedaży dóbr FMCG na rynku europejskim wyniósł 4,3 proc. i był to wzrost dwukrotnie szybszy niż w 2010 roku. - Gdy jednak rozłożymy ten wzrost na czynniki wolumenowe i wartościowe, okaże się, że to podwyżka cen była motorem wzrostu - wyjaśnia Anna Szymańska, ekspert firmy Nielsen.

- W Polsce całkowity wzrost sprzedaży wartościowej w 2011 roku wyniósł 2,6 proc. Wzrost obrotów widoczny jest przede wszystkim dla koszyka spożywczego, którego wartość w porównaniu z rokiem 2010 wzrosła o 2,6 proc. - mówi Anna Szymańska.

I dodaje: - Na znaczeniu zyskuje handel wielkoformatowy, który obecnie odpowiada za 50 proc. sprzedaży całego koszyka, w tym największy udział mają sklepy dyskontowe (o powierzchni powyżej 300 mkw.) - 19,8 proc.

Według danych firmy Nielsen spośród 20 najważniejszych kategorii spożywczych, praktycznie wszystkie odnotowały wyższą sprzedaż w 2011 roku. - Największe zmiany obserwujemy dla lodów, których sprzedaż wzrosła o 10,8 proc., w przypadku wafli był t o 10,4 proc., a białego sera - 9,6 proc.. Kategorie wódki, soków, herbaty oraz cukierków jako jedyne odnotowały spadki sprzedaży - wylicza ekspert firmy Nielsen.

W 2011 r. o ponad 6 proc. (w porównaniu z rokiem 2010) wzrosła także sprzedaż koszyka papierosowego, podczas gdy koszyk chemiczny zachowuje się stabilnie. Największą kategorią należąca do tego koszyka są proszki do prania, które w przeciągu ostatniego roku zanotowały 7 proc. spadek sprzedaży, co w rzeczywistości oznacza sprzedaż niższą o ponad 100 mln złotych.

Według danych firmy Nielsen rok 2011 przyniósł także nieznaczną zmianę struktury handlu. Całkowita liczba sklepów spadła o 2 proc., obecnie raportujemy 172 962 placówki. Największe przyrosty ilości sklepów obserwujemy dla handlu wielkoformatowego: sklepy dyskontowe >300 mkw. (+13 proc.), hipermarkety>2500 mkw. (+7 proc.), międzynarodowe sieci supermarketów>300 mkw. (+6 proc.), ale również nieco mniejszy format jak sieci chemiczne radzi sobie całkiem dobrze (+14 proc.). Z drugiej strony obserwujemy spadek liczebności takich placówek jak sklepy wielobranżowe, kioski czy sklepy spożywczo-przemysłowe.

Czytaj: portalspozywczy.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10870

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane