REKLAMA
REKLAMA

Nielsen: Polacy optymistyczniej o rynku pracy i dochodach

Autor: dlahandlu.pl 8 sierpnia 2016 09:43

Nielsen: Polacy optymistyczniej o rynku pracy i dochodach fot. shutterstock

Globalny wskaźnik zadowolenia konsumentów pozostaje stabilny w drugim kwartale
2016 roku, notując wynik 98. Bardziej optymistyczni, w porównaniu do poprzedniego kwartału, są również mieszkańcy Europy oraz Afryki i Bliskiego Wschodu (w obu regionach +1 vs.Q1’16). 2016 roku zadowolenie konsumentów w ponad połowie (56%) z przebadanych państw wzrosło w stosunku do poprzedniego okresu.

REKLAMA

W drugim kwartale 2016 roku konsumenci z 22 spośród 34 europejskich krajów byli bardziej optymistyczni. Wśród pozostałych krajów – w 2 wskaźnik pozostał stabilny, natomiast w 10 obniżył się. W porównaniu do poprzedniego kwartału średnia europejska wzrosła o 1 punkt osiągając wynik 79, tym samym Europa wciąż pozostaje jednym z najbardziej pesymistycznych regionów.
Wśród państw Europy Środkowo-Wschodniej wzrost zadowolenia konsumentów został odnotowany w Polsce, na Słowacji (81, +1 vs. Q1’16) oraz w Czechach (98, +1 vs. Q1’16). Tym samym Czesi pozostają najbardziej optymistyczni w regionie już piąty kwartał z rzędu. Nastroje konsumentów pogorszyły się w państwach bałtyckich oraz na Węgrzech. Najsilniejszy, sześciopunktowy spadek odnotowany został na Litwie, w której zadowolenie konsumentów obniża się już czwarty kwartał z rzędu.
Wskaźnik zadowolenia polskich konsumentów wzrósł o pięć punktów w Q2’16 i osiągnął wynik 87. Polacy bardziej optymistycznie myślą o wszystkich obszarach składających się na ten wynik. Lepsze postrzeganie możliwości na rynku pracy może być związane ze stale spadającym bezrobociem, natomiast pozytywna opinia o stanie obecnej i przyszłej sytuacji finansowej może wynikać z rosnących przychodów gospodarstw domowych (również w wyniku ostatnich projektów rządowych). Ponadto, polscy respondenci w ocenie swojej sytuacji finansowej, perspektyw na rynku pracy oraz skłonności do ponoszenia dodatkowych wydatków są bardziej optymistyczni od statystycznego Europejczyka.

Największe obawy Polaków nie uległy istotnym zmianom na przestrzeni ostatniego kwartału. Wciąż
bezpieczeństwo zatrudnienia oraz zdrowie są dla nas najważniejsze. Obawy związane z terroryzmem, po gwałtownym wzroście w Q4’15, odnotowały spadek wskazań respondentów o 2pp. Niemniej terroryzm pozostaje czwartym największym zmartwieniem Polaków. Podobnie jak w poprzednim kwartale polscy respondenci planują oszczędzać głównie na rozrywce poza domem oraz nowych ubraniach. Polacy, po zaspokojeniu podstawowych potrzeb, przeznaczają dodatkowe pieniądze na wakacje, ulepszenie domu oraz nowe ubrania. Najczęściej wskazywanym przez respondentów przeznaczeniem wolnych środków są oszczędności – odkłada na nie co trzeci polski konsument. Warto również zauważyć, że spada odsetek Polaków, którzy nie posiadają dodatkowych środków. W stosunku do poprzedniego kwartału odsetek respondentów wskazujących tę odpowiedź spadł o 5pp.
Zarówno globalny jak i europejski wskaźnik zadowolenia konsumentów pozostają relatywnie stabilne w drugim kwartale 2016 roku. W tym samym okresie nastroje w państwach Europy Środkowej, w tym w Polsce, poprawiają się. Polscy konsumenci nie byli tak optymistyczni od sześciu lat, natomiast trend wzrostowy utrzymuje się od 2013 roku. Systematyczny wzrost wszystkich trzech elementów składających się na zadowolenie konsumentów, na przestrzeni ostatnich kwartałów, może sugerować kolejne pozytywne zmiany w nadchodzącym kwartale.

  • tola 2016-08-08 22:35:08

    Sytuacja znacznie się poprawia, ale nauczyliśmy się również radzić i korzystać z różnych rozwiązań jak choćby ferratum bank kiedy trafia się nieprzewidziany wydatek

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 4341

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA