REKLAMA
REKLAMA

Nowe przepisy dadzą UOKiK istotne narzędzia do ochrony konsumentów

Autor: PAP 11 grudnia 2015 16:18

Zdaniem ekspertów, nowe przepisy prokonsumenckie dadzą UOKiK istotne narzędzia do ochrony konsumentów, np. pojęcie "nieuczciwej sprzedaży" czy decyzję tymczasową, ale kluczowa dla ich działania jest też samoregulacja rynku.

REKLAMA

Chodzi o ostatnią nowelizację ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, która wejdzie w życie 17 kwietnia 2016 r.

Wprowadza ona m.in. zakaz "nieuczciwej sprzedaży", czyli oferowania produktów finansowych niedostosowanych do potrzeb klienta (tzw. misselling). Chodzi np. o sytuację, gdy 80-letniej emerytce przy zawieraniu umowy na ubezpieczenie mieszkania jako dodatkowy produkt sprzedaje się ubezpieczenie od utraty pracy.

Według prezesa Federacji Konsumentów Kamila Pluskwy-Dąbrowskiego zdefiniowanie w prawie "missellingu" to jeden z najważniejszych elementów tej noweli. Jak mówił, taka praktyka ma negatywne skutki także dla samego rynku, gdyż konsumenci zrażają się do całej grupy produktów, na czym tracą nie tylko firmy nieuczciwe, ale także uczciwe.

Pluskwa-Dąbrowski podkreślał, że relacja sprzedawca-konsument nie jest równorzędna. "Konsument nie ma fachowej wiedzy, nie wymaga się od niego tak daleko posuniętej staranności, jak od przedsiębiorcy" - mówił. Jego zdaniem to rozwiązanie "podniesie poprzeczkę", jeśli chodzi o jakość i dopasowanie produktu do potrzeb klientów, będzie także - jak wskazał - korzystne dla rynku, bo pomoże wyeliminować z niego nieuczciwe firmy.

Przedstawiciele przedsiębiorców podkreślali z kolei niepewność związaną ze stosowaniem tego przepisu. "Kwestia missellingu dla naszej branży, to wielka niewiadoma" - ocenił prezes Związku Firm Pożyczkowych Jarosław Ryba. Wskazał, że branża pożyczkowa często udziela pożyczek osobom bez zdolności kredytowej, gdyż nie ma takich możliwości badania sytuacji klientów jak banki.

Prezes Polskiej Izby Pośredników Ubezpieczeniowych i Finansowych Adam Sankowski podkreślił, że zdefiniowanie missellingu jest trudne, a przedstawicielom każdego zawodu zdarza się też popełniać błędy. Jego zdaniem kluczowa jest tutaj samoregulacja branży. Wyjaśniał, że chodzi o takie działania, jak tworzenie kodeksów dobrych praktyk przestrzeganych przez podmioty z tego rynku, co m.in. zrobiła jego Izba.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 13889

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA