REKLAMA
REKLAMA

Nowe przepisy dla sklepów dotyczące reklamacji

Autor: www.dlahandlu.pl 15 maja 2014 09:59

Nowa ustawa wprowadzająca zapisy dyrektywy unijnej na temat handlu na odległość, wpłynie również znacząco na prawo dotyczące reklamacji. Klienci będą mogli żądać zwrotu pieniędzy już po wykryciu pierwszej usterki. Znacznemu wydłużeniu ulegnie też czas na złożenie reklamacji po odkryciu wady, z dwóch miesięcy do roku.

REKLAMA

Uchwalonej niedawno nowelizacji przepisów z rozszerzonymi prawami konsumenta będę podlegały zarówno sklepy tradycyjne, jak i internetowe. Jej głównym celem jest ochrona klientów przed towarami niskiej jakości, które wymagają napraw i narażają ich na dodatkowe koszty. Jednak nie tylko konsumenci zyskają na jej wprowadzeniu. Tworząc ją, zabezpieczono również interesy sprzedawców końcowych. 

Pierwszą zmianą, którą wprowadzają przepisy ustawy, jest doprecyzowanie pojęć. Nie będzie już „niezgodności towaru z umową", zostanie natomiast rękojmia. Do tej pory, klient mógł reklamować produkt, żądając albo naprawy, albo wymiany towaru na nowy. Dopiero, gdy była ona niemożliwa lub jej koszty były nadmierne, sprzedawca był zobowiązany do zwrotu pieniędzy. Możliwe było też zatrzymanie produktu przez klienta, lecz wtedy sklep musiał wypłacić rekompensatę finansową, stanowiącą część jego wartości. Teraz ma to się zmienić. - Nowa ustawa pozwoli od razu żądać zwrotu pieniędzy. Sprzedawca będzie mógł oczywiście zaproponować naprawę lub wymianę towaru na nowy, jednak tyko wtedy, gdy zrobi to niezwłocznie i nie narazi klienta na dodatkowe niedogodności. Co więcej, jeśli sytuacja powtórzy się po takiej naprawie, czyli klient ponownie złoży zasadną reklamację, sklep będzie zobligowany do zwrotu pieniędzy w całości - wyjaśnia Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl.

Nowa ustawa wydłuży czas na złożenie reklamacji. Do tej pory klient miał na to 2 miesiące od daty zauważenia wady towaru, a po zmianach okres ten wydłuży się do roku. Ograniczenie to jednak nie obowiązuje w momencie, gdy konsument wykryje wadę przed upływem pierwszego roku. Wówczas będzie mógł reklamować towar do końca czasu trwania rękojmi. W praktyce konsumenci będą mogli składać reklamacje do 12 miesięcy po terminie obowiązywania rękojmi, zakładając, że zauważą wadę w ostatnim dniu obowiązywania rękojmi, co wydłuża odpowiedzialność sprzedawcy aż do 36 miesięcy. Bardzo korzystne dla klientów jest też wydłużenie okresu domniemania wady towaru występującej w momencie jego sprzedaży. Do tej pory było to pół roku od daty zakupu. Po zmianach czas ten zwiększy się do roku. Po stronie sprzedawcy będzie leżał też ciężar udowodnienia, że usterka wynika z winy klienta, a nie z wadliwego wykonania towaru.

  • TG 2015-07-22 10:06:45

    Przynajmniej będzie mniej badziewia na rynku a sklepy będą musiały uważać co sprzedają. Bardzo dobre prawo..

  • frustracja 2014-12-28 14:59:16

    Błędne koło... Jak tu gospodarka ma ruszyć do przodu? B

  • Tomaszydło 2014-05-16 12:10:58

    Te przepisy wymyślają osoby nie mające żadnego pojęcia o temacie . Wynika z nich ze każdy sprzedawca jest z założenia oszustem i złodziejem , a każdy klient to istota poszkodowana już w momencie dokonania zakupu . A coraz częściej jest odwrotnie . To klient pod koniec okresu gwarancji dostaje piany na pysku i za wszelką cenę próbuje wymienić produkt na nowy. Zgodnie z nową ustawa klient będzie miał możliwość oddania używanych butów zakupionych w internecie. BEZ PODANIA PRZYCZYNY !! A co z produktami przemysłowymi , które z założenia zużywają się przez upływem 24 miesięcy . Sprzedawca ma wymienić ???



    Wielkie brawo dla twórców takiego prawa. Nasi Posłowie nadają się do krów pasania , a nie prawa uchwalania

ZOBACZ WSZYSTKIE (3)

WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12967

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA