PARTNERZY PORTALU Partner portalu: City Board
REKLAMA
REKLAMA

Nowe strategie asortymentowe dyskontów a ich wpływ na producentów

www.portalspozywczy.pl 12 lutego 2015 09:19

Jeszcze niedawno ofertę dyskontów w Polsce stanowiły głównie produkty pod markami własnymi. To się jednak zmienia. Nowe strategie sieci nie pozostaną bez wpływu na ich dostawców - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Magdalena Nowak, dyrektor ds. marketingu firmy Regis.

REKLAMA

- Dyskonty zaczynają wprowadzać na półki produkty brandowe. Jak to się przełoży na producentów?

- Dyskonty w Polsce jeszcze niedawno posiadały ofertę w większości spiętą marką własną, było to nawet ponad 60 proc. całej oferty a w przypadku wybranych detalistów nawet 100 proc. Marki NB, czyli national brands - znane i uznane marki narodowe - marki polskie, musiały znaleźć się w ofercie sklepów. W ten sposób lojalny klient ich poszukujący nie odchodzi do konkurencji. W branży spożywczej w wybranych kategoriach produktowych, przy dosyć dużym rozdrobnieniu produkcji i co za tym idzie dużą ilością producentów i ich marek, konsumenci są przyzwyczajeni często do marek lokalnych, co znajduje odzwierciedlenie na półkach u detalistów.

Trudno dzisiaj jednoznacznie stwierdzić jak zmiana w polityce sieci handlowych wpłynie na sprzedaż produktów dużych firm spożywczych. Jedno jest jednak pewne - powierzchnia półki nie ulegnie rozszerzeniu. Natomiast z pewnością wpływa to pozytywne na prezentację oferty detalisty w odbiorze klienta. Występuje pewna polaryzacja gustów, klient nastawiony na lokalną markę nie będzie kupował produktów NB, będzie poszukiwał miejsc, w których może dokonać zakupu swoich ulubionych lokalnych marek. Strategia "one stop shopping", czyli "kup wszystko w jednym miejscu", reprezentowana przez większość sieci FMCG wymusza uwzględnienie gustów masowego klienta.

- Sieci nadal rozwijają produkty marek własnych. Kto może na tym zyskać?

- Produkcja pod markę własną jest szansą dla zakładów, które w swej strategii ustawiły się na obsługę marki własnej, oraz dla tych, których kompetencje po stronie technologii produkcji, r&d oraz marketingu są niepodważalne i wyjątkowe. Taki producent będzie poszukiwanym partnerem dla sieci FMCG w procesie współtworzenia produktów pod markę własną. Rzeczywistość to udowadnia. Producentami produktów marek własnych są właściciele NB.

Osiągają z tego powodu wymierne korzyści, związane ze zwiększeniem skali produkcji, oraz skali zakupów, co przekłada się na zwiększenie siły negocjacyjnej przy zakupach surowców, opakowań itd. Poza tym, produkcja marki własnej oznacza zwiększenie siły firmy w stosunku do wybranego detalisty, możliwość znalezienia się na półkach w globalnej dystrybucji w placówkach danej sieci na świecie, oraz ograniczenie wpływu konkurencji poprzez wynegocjowanie długookresowych kontraktów obsługi produkcyjnej marki własnej wybranego detalisty. Co więcej, producent private label zyskuje wiedzę o strategii detalisty.

Jednocześnie, marka własna może być zagrożeniem dla producentów posiadających marki o nieugruntowanej pozycji, spozycjonowanych w segmencie economy. W ten segment z łatwością wejdzie marka własna wyprodukowana przez producentów NB, którzy już do tego zjawiska przywykli, starając się o kontrakty z sieciami, a nie konkurują oni bezpośrednio z ww. segmentem cenowym. Natomiast nowym zjawiskiem jest otwieranie nowych zakładów przez dotychczasowych producentów NB, tylko pod produkcję oferty marki własnej dla danej sieci.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 14067

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA